Oι ναυτεργάτες υποστηρίζουν ότι ο υπουργός εξουσιοδοτεί τους εφοπλιστές να καθορίζουν κατά την κρίση τους τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων με εργαζόμενους χωρίς συλλογική σύμβαση εργασίας και κοινωνική ασφάλιση
Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Οι υπουργικές αποφάσεις που αλλάζουν τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων τα οποία δρομολογούνται στη γραμμή Πάτρα – Ιταλία και βάσει των οποίων δίνεται πλέον η δυνατότητα στον πλοιοκτήτη να συμπληρώνει αυτές κατά την κρίση του προκαλούν την αντίδραση ναυτεργατικών σωματείων.
Χθες μετά την έκτακτη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ αποφασίστηκε αύριο, Τετάρτη, να πραγματοποιηθεί συνδικαλιστική παρέμβαση στο λιμάνι της Πάτρας, ενώ τρία ναυτεργατικά σωματεία (ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ) καταγγέλλουν τις υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν στις 5/7/2013 για έξι υπό ελληνική σημαία πλοία και οι οποίες αναφέρουν: «Η οργανική σύνθεση πληρώματος του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου του κλάδου των γενικών υπηρεσιών, συμπληρώνεται κατά την κρίση του πλοιοκτήτη, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως τον αριθμό των επιβαινόντων, τον εξοπλισμό επί του πλοίου, των μεθόδων εργασιών που εφαρμόζονται και των μέσων που παρέχονται». Οι ναυτεργάτες υποστηρίζουν ότι μ’ αυτή τη θέση ο υπουργός εξουσιοδοτεί τους εφοπλιστές κατά την κρίση τους να καθορίζουν τη σύνθεση των πλοίων από εργαζόμενους χωρίς συλλογική σύμβαση εργασίας, κοινωνική ασφάλιση και συνδικαλιστική οργάνωση. Τονίζουν δε ότι παραβιάζουν τη Διεθνή Σύμβαση 180 (Ν. 2974/2001) που καθορίζει τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης, υπονομεύοντας την ασφάλεια και προστασία των ναυτεργατών και των επιβαινόντων του πλοίου, ενώ δεν καταβάλλονται οι δεδουλευμένες αποδοχές.
Υποστηρίζουν επίσης ότι αυτές οι υπουργικές αποφάσεις θα οδηγήσουν στην ανεργία 214 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα σε σύνολο 500 που εργάζονται στα 6 πλοία, διευρύνοντας τη «μαύρη», ανασφάλιστη εργασία, την ανεργία, την εντατικοποίηση της εργασίας, με δυσμενείς συνέπειες για το ΝΑΤ.
Να σημειωθεί ότι οι αλλαγές στις οργανικές συνθέσεις των πλοίων υπό ελληνική σημαία της γραμμής Πάτρα – Ιταλία προβλέπονταν στο πολυνομοσχέδιο του ΥΝΑ, το οποίο κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη Βουλή επί υπουργίας Κ. Μουσουρούλη και είχε προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις τόσο στον ναυτεργατικό κόσμο όσο και στον πολιτικό. Οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις υπεγράφησαν από τον νέο υπουργό Μ. Βαρβιτσιώτη, αλλά είναι άγνωστο εάν και πότε θα εφαρμοστούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες.