Xrisoxoidis-Mixalis

17/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΚΙ ΑΛΛΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ ΤΟΥ «ΒΑΛΤΩΜΕΝΟΥ» ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΣ - ΠΑΤΡΑ ΔΙΝΕΙ Ο ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ

«Τζίφρες» εκατομμυρίων

Οι υπουργοί Υποδομών αλλάζουν αλλά οι χρηματοδοτήσεις προς τους εργολάβους συνεχίζονται: πρόκειται για έργα που κοστίζουν πανάκριβα στους Ελληνες φορολογούμενους και επιπλέον παραβιάζουν κατάφωρα τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης.
      Pin It

Υπέγραψε τρεις υπουργικές αποφάσεις για να πάρουν πρόσθετα κονδύλια 9 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ)

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Οι υπουργοί Υποδομών αλλάζουν αλλά οι χρηματοδοτήσεις προς τους εργολάβους συνεχίζονται, και μάλιστα με αμείωτους ρυθμούς. Πρόκειται για έργα στους αυτοκινητόδρομους που κοστίζουν πανάκριβα στους Ελληνες φορολογούμενους και επιπλέον παραβιάζουν κατάφωρα τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης, όπως έδειξε η έκθεση του ευρωπαϊκού ελεγκτικού συνεδρίου («Εφ.Συν.» 16/7/2013).

 

Εχουν περάσει σχεδόν τρεις μήνες από την επίσημη συμφωνία «επανέναρξης» των έργων στους αυτοκινητόδρομους, με βάση την οποία το Δημόσιο κατέβαλε ως… προκαταβολή 150 εκατ. ευρώ για τις απαιτήσεις των εργολάβων, αλλά τα εργοτάξια που έχουν ανοίξει μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.

 

Μέσα σε μία ημέρα ο νέος υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης τήρησε την «παράδοση» και υπέγραψε τρεις αποφάσεις για έξτρα αποζημιώσεις για τα προβλεπόμενα… απρόβλεπτα, αυτή τη φορά για την προστασία των αρχαιοτήτων. Οι υπουργικές αποφάσεις αφορούν τα σταματημένα από διετίας έργα στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Πάτρα και προβλέπουν τη διάθεση πρόσθετων κονδυλίων άνω των 9 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να προστεθεί και ο ΦΠΑ, που επίσης βαρύνει το Δημόσιο:

 

■ Για να προστατευθούν αρχαιότητες που δεν κατονομάζονται στην τοποθεσία Κερύνεια στην Αχαΐα θα διατεθούν στους εργολάβους επιπλέον 7,07 εκατ. ευρώ για την αλλαγή της μελέτης και τα πρόσθετα έργα, ενώ άλλα 120.000 ευρώ θα πάρει ο ανεξάρτητος σύμβουλος που ενέκρινε τα έργα και ασκεί την επίβλεψή τους για λογαριασμό του Δημοσίου. Στην απόφαση σημειώνεται πως αν άλλαζαν τα έργα, που πιστοποιήθηκαν τον Ιανουάριο του 2012, θα καθυστερούσε το πρόγραμμα κατά δύο χρόνια. Μικρή λεπτομέρεια, τα έργα, έτσι και αλλιώς, είχαν σταματήσει από τον Ιούνιο του 2011.

 

■ «Απρόβλεπτα» χαρακτηρίζονται τα ευρήματα στον κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου, παρ’ όλο που ήταν γνωστά από τα πρόσφατα έργα του Προαστιακού.

 

Ο εντοπισμός αρχαϊκού τείχους, που ήταν γνωστός τουλάχιστον από τον Νοέμβριο του 2011, επέβαλε την αλλαγή της μελέτης σε μήκος μόλις 80 μέτρων, αλλά μαζί με τη μεταφορά ρωμαϊκού τάφου στο μουσείο της περιοχής, κοστολογήθηκε 1,537 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 28.000 ευρώ θα λάβει ο ανεξάρτητος σύμβουλος.

 

■ Ως «κατ’ εξοχήν απρόβλεπτο γεγονός» καταγράφεται ο εντοπισμός αρχαίων ευρημάτων στο 17ο χλμ., κοντά στα διόδια Ζευγολατιού και οι αλλαγές που χρειάστηκε να γίνουν κοστολογήθηκαν 325.000 ευρώ, συν άλλα 9.000 ευρώ για τον ανεξάρτητο σύμβουλο. Αναφέρεται μάλιστα ότι «οι συμπληρωματικές εργασίες δεν μπορούσαν να διαχωριστούν από τεχνική ή οικονομική άποψη (…) χωρίς προβλήματα για το Δημόσιο και ιδιαίτερα στην έγκαιρη και απρόσκοπτη εκτέλεση των έργων»!

 

Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα

 

Ο Μιχ. Χρυσοχοΐδης υπέγραψε και τέταρτη απόφαση που αφορά τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα. Το συγκεκριμένο έργο, όπως προκύπτει από απάντηση του επιτρόπου Ολι Ρεν στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Χουντή, βρίσκεται στο μικροσκόπιο του OLAF, του ευρωπαϊκού οργανισμού καταπολέμησης της απάτης. Εξετάζεται καταγγελία σύμφωνα με την οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες καθυστέρησαν την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων σε τμήμα του έργου, με αποτέλεσμα οι εργολάβοι να ενεργοποιήσουν ρήτρες ύψους 68 εκατ. ευρώ σε βάρος του Δημοσίου.

 

Η νέα υπουργική απόφαση προβλέπει τη χορήγηση ποσού 7,145 εκατ. ευρώ, που αυτή τη φορά εντάσσεται στην… κανονική συμβολή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση των έργων. Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, που κατασκευάζεται με τις μικρότερες αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα σε σχέση με τους υπόλοιπους, έχει προχωρήσει στο 75,8% των προβλεπόμενων έργων.

 

Ο νέος οδικός άξονας έπρεπε να είχε δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλος του 2011, αλλά ακόμη είναι υπό κατασκευή δύο σημαντικά κομμάτια: η παράκαμψη της Καλαμάτας, όπου έγιναν αλλαγές και οι… συνήθεις αυξήσεις του προϋπολογισμού, και ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη. Με τη διαδικασία των δημοσίων έργων κατασκευάζεται το τμήμα Παραδείσια-Τσακώνα, το οποίο θα δινόταν στην κυκλοφορία στο τέλος του 2009!

Scroll to top