Pin It

Σε πείσμα του ισχυρισμού ότι οι διαδηλώσεις πλήττουν το εμπόριο, οι πεζό δρομοι και τα κλιματιζόμενα εμπορικά κέντρα γεμίζουν από κόσμο, με τους περισσότερους όμως να επιστρέφουν είτε με άδεια χέρια είτε με ευτελείς μικροαγορές. Μικρή άνοδος της κίνησης λόγω εκπτώσεων

 

Των Αφροδίτης Τζιαντζή – Διαλεκτής Αγγελή

 

Ημέρα κινητοποιήσεων χθες και οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι, όπως και τα μεγάλα πολυκαταστήματα των προαστίων, έσφυζαν από κίνηση. Σε πνεύμα απόλυτης χαλαρότητας, κάνοντας βόλτα και χαζεύοντας βιτρίνες –μια και μόνο να χαζεύει μπορεί κανείς πλέον– ο κόσμος είχε κατακλύσει την Ερμού καθώς και άλλους γνωστούς εμπορικούς δρόμους του κέντρου της πρωτεύουσας.

 

Τι κι αν οι πεζόδρομοι και τα κλιματιζόμενα εμπορικά κέντρα γέμισαν από κόσμο, οι περισσότεροι επέστρεφαν είτε με άδεια χέρια είτε με ευτελείς μικροαγορές. Σε πείσμα του ισχυρισμού ότι οι διαδηλώσεις πλήττουν το εμπόριο, τα μαγαζιά γέμισαν, αν και λίγοι κατέληγαν στο ταμείο. Δεν είχε προηγηθεί εξάλλου η εκστρατεία τρομοκράτησης, που συνήθως στήνεται από τα ΜΜΕ εν όψει μεγάλων διαδηλώσεων, περί αναμενόμενων επεισοδίων και περί «φλεγόμενου» κέντρου της πόλης.

 

Υπήρξε ωστόσο μεμονωμένη περίπτωση σε απογευματινή εφημερίδα που διατεινόταν ότι τα καταστήματα κατέβασαν ρολά και ότι οι πολίτες έχασαν το μεροκάματό τους, περιγράφοντας μια πόλη που η εικόνα της δεν θύμιζε σε τίποτα την ανέμελη διάθεση του κόσμου που αντικρίσαμε στη διαδρομή που κάναμε.

 

Οι καταστηματάρχες, με την έναρξη των εκπτώσεων, βλέπουν αυτές τις μέρες μια μικρή άνοδο στην αγοραστική κίνηση, παραμένοντας συγκρατημένοι: «Η αγοραστική κίνηση τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων ήταν πολύ μέτρια. Υπήρξε κάποια κίνηση σε κεντρικούς δρόμους, μεταξύ τους αρκετοί τουρίστες, κάτι που πιθανόν συνδυάζεται με αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά» μας είπε ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Κάρολος Κωστόπουλος.

 

Μεγάλες προσφορές

 

«Το ζενίθ των θερινών εκπτώσεων είναι το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου που ο κόσμος παραμένει στην Αθήνα. Φέτος ξέρουμε ότι πολλοί Αθηναίοι δεν θα πάνε διακοπές, δεν ξέρουμε όμως αν αυτό θα κρατήσει ζωντανό το εμπορικό κέντρο τον Αύγουστο». Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών προσκαλεί τους καταναλωτές να κατέβουν στο κέντρο της Αθήνας και να ενημερωθούν για τις προσφορές, που ειδικά φέτος είναι πολύ μεγάλες.

 

Στην αυξημένη τουριστική κίνηση ποντάρει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), σύμφωνα με τον πρόεδρό της, Βασίλη Κορκίδη. Μειωμένες προσδοκίες για τη φετινή εκπτωτική σεζόν έχει ο οργανωτικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΙΥΕ), Παναγιώτης Κυριακούλιας, εκτιμώντας ότι θα υπάρξει μείωση της τάξης του 20% σε σχέση με πέρυσι. «Προσθετικά, την περίοδο των εκπτώσεων, ο τζίρος έχει μειωθεί ώς και 50% από το 2009. Ο καθένας αρκείται στα απολύτως απαραίτητα, μήπως τυχόν του περισσέψει κάτι να πάει έστω δυο-τρεις μέρες διακοπές. Στους περισσότερους ιδιωτικούς υπαλλήλους υπάρχει δυσκολία στο να καταβληθεί το επίδομα αδείας και αυτό συντηρεί την έλλειψη ρευστότητας».

 

Οσο για τις ελπίδες που έχει εναποθέσει η ΕΣΕΕ στους τουρίστες, ο κ. Κυριακούλιας λέει: «Η κίνηση θα ενισχυθεί για μία-δύο μέρες από τουρίστες που πηγαίνουν στο Μοναστηράκι και στην Πλάκα. Μην ξεχνάμε όμως ότι και στη δυτική Ευρώπη υπάρχει μείωση των εισοδημάτων και οι τουρίστες είναι πιο επιφυλακτικοί στις αγορές τους. Στην περιφέρεια πάλι, εκεί που κυριαρχεί ο all-inclusive τουρισμός, οι τουρίστες κλείνονται στο ξενοδοχείο και δεν ψωνίζουν τίποτα από την τοπική αγορά. Οπότε η αύξηση του τουρισμού δεν σημαίνει απαραίτητα και καταναλωτική κίνηση».

 

Διχασμένοι παρουσιάζονται μαγαζάτορες και υπάλληλοι στο κατά πόσον οι κινητοποιήσεις επηρεάζουν την αγοραστική κίνηση. Ολοι ωστόσο παραδέχονται ότι οι μεγάλες πορείες πρέπει να γίνονται απρόσκοπτα. «Εάν θέλετε να είμαστε ειλικρινείς, πάντοτε οι κινητοποιήσεις επηρεάζουν την αγοραστική κίνηση και σίγουρα εν μέσω εκπτωτικής περιόδου δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στους επιχειρηματίες. Το θέμα ωστόσο δεν είναι να αποδώσουμε μονοσήμαντα την πτώση του τζίρου στις κινητοποιήσεις· άλλωστε τα τυχόν προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν με ειλικρινείς εκατέρωθεν συνεννοήσεις. Το θέμα είναι να μη δίνονται αιτίες για κινητοποιήσεις» λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

 

«Οι μεγάλες κινητοποιήσεις δεν μας βρίσκουν αντίθετους και πρέπει σαφώς να γίνονται. Είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας», δηλώνει ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. «Πρόβλημα δημιουργείται με τις εκατοντάδες μικρές πορείες, που μπορεί για 200 άτομα να κλείνει το κέντρο για ώρες. Στις γενικές απεργίες συμμετέχουμε και πολλά καταστήματα είναι κλειστά. Αλίμονο αν απαγορεύσουμε τις απεργίες», καταλήγει.

 

Εντελώς αντίθετος εμφανίζεται ο γραμματέας της ΟΙΥΕ (εμποροϋπαλλήλων): «Στον έβδομο χρόνο της ύφεσης και με 30% ανεργία, φυσικά και δεν φταίνε οι κινητοποιήσεις για τη συρρίκνωση του εμπορίου, αλλά η λιτότητα και οι φόροι. Δεν υπάρχει τζίρος επειδή εργαζόμενοι μένουν απλήρωτοι, απολύονται, χαρατσώνονται ανηλεώς από την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης και του Μνημονίου».

 

Δεν πείθουν τους εμπόρους, και πολύ περισσότερο τους υπαλλήλους, οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι η κατάργηση της κυριακάτικης αργίας θα τονώσει την κίνηση: «Δεν λείπει από τον κόσμο ο χρόνος να ψωνίσει, αλλά τα χρήματα στην τσέπη μας» είπε ο Γιώργος, νεαρός υπάλληλος σε κατάστημα ρούχων στο κέντρο. Οι μόνοι κερδισμένοι θα είναι τα μεγάλα πολυκαταστήματα, ενώ οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είτε θα αναγκαστούν να ανοίγουν, με μεγάλο κόστος και χωρίς να πληρώνουν τους εργαζόμενους, είτε θα κλείσουν.

 

Δεν υπάρχουν χρήματα

 

«Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν περάσει το εν λόγω μέτρο, η μάχη θα δοθεί σε τοπικό επίπεδο στους δήμους και τις περιφέρειες. Είναι σαφές ότι τα επιχειρήματα του υπουργείου είναι έωλα αφού βασίζονται σε μια εντελώς στρεβλή ανάγνωση της πραγματικότητας. Το πρόβλημα δεν είναι –και ποτέ δεν ήταν– το ωράριο, αλλά αντίθετα το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών», δηλώνει κατηγορηματικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

 

Ακόμα και στις εκπτώσεις, το μερίδιο του λέοντος διεκδικούν τα εμπορικά κέντρα, πλήττοντας ακόμα περισσότερο τα συνοικιακά μαγαζιά: «Εμείς προτείνουμε να φτιαχτεί επιτέλους στην πόλη ένα ρυθμιστικό σχέδιο, που έχουν όλες οι πολιτισμένες πόλεις. Να ξέρουμε πού είναι εμπορικές χρήσεις και πού οικιστικές. Στις περισσότερες πόλεις του κόσμου τα εμπορικά κέντρα είναι έξω από τον αστικό ιστό. Εδώ το πήγαμε ανάποδα και τα έχουμε βάλει μέσα στις πόλεις», σημειώνει ο εκπρόσωπος του Εμπορικού Συλλόγου.

 

Ανευρη ή όχι, για τους εμποροϋπαλλήλους, η εκπτωτική σεζόν σημαίνει μεγαλύτερη ταλαιπωρία και περισσότερες ώρες εργασίας, φυσικά απλήρωτες: «Ειδικά στα μικρά και μεσαία καταστήματα, επειδή έχει υποχωρήσει η εμπορική κίνηση, οι ιδιοκτήτες τα αφήνουν περισσότερες ώρες ανοιχτά, ακόμα και παρανόμως. Κλείνουν όλο και πιο αργά, ποντάροντας στον αγοραστή της τελευταίας στιγμής. Οι επιπλέον ώρες δεν πληρώνονται ποτέ. Οι υπερωρίες είναι πια ξεχασμένη λέξη, υπάρχουν μόνο στη νομοθεσία, όχι στην πραγματικότητα», λέει ο εκπρόσωπος της ΟΙΥΕ.

 

Στον φαύλο κύκλο της ύφεσης, απλήρωτοι και άνεργοι καταναλωτές θα εξυπηρετηθούν από επίσης απλήρωτους υπαλλήλους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΙΥΕ, από τους 350.000 εμποροϋπαλλήλους, 40% ώς 50% είναι απλήρωτοι από έναν ώς δέκα μήνες, ενώ υπολογίζεται ότι στο ένα τρίτο των εμποροϋπαλλήλων οι εργοδότες οφείλουν δεδουλευμένα άνω των δύο μηνών.

 

Οταν οι εκπτώσεις δεν αρκούν για να τονώσουν μια ημιθανή αγορά, η κατάργηση της κυριακάτικης αργίας όχι μόνο δεν θα ενισχύσει, αλλά πιθανόν θα δώσει τη χαριστική βολή στο μικρομεσαίο εμπόριο.

 

……………………………………………………………………………………………

 

Αντιδρά ο εμπορικός κόσμος της Θεσσαλονίκης

 

«Το υπουργείο Ανάπτυξης, αγνοώντας παντελώς τις απόψεις των εκπροσώπων του εμπορίου, τείνει να προβεί στην ψήφιση διατάξεων με όρους που δεν έχουν καμία λογική» τονίζει η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου

 

Του Νίκου Φωτόπουλου

 

Πυρ και μανία είναι ο εμπορικός κόσμος της Θεσσαλονίκης με τη στάση της κυβέρνησης στο θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων και τις Κυριακές. «Δεν θα επιτρέψουμε να αποφασίζουν για μας χωρίς εμάς. Η αγορά είμαστε εμείς», τονίζει η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου που πραγματοποίησε έκτακτη συνεδρίαση για το θέμα αυτό.

 

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών επαγγελματικών φορέων και περιφερειακών Εμπορικών Συλλόγων, ανάμεσα στους οποίους, της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Εμπόρων, του Συνδέσμου Κοσμηματοπωλών-Ωρολογοπωλών, του Συλλόγου Οπτικών-Οπτομετρών, του Συλλόγου Εμπόρων-Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Τριανδρίας, της Ενωσης Επαγγελματιών Δήμου Θέρμης, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Ωραιοκάστρου και του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς.

 

«Το μόνο που βλέπουμε από πλευράς του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η άρνηση να αποδεχτεί τις θέσεις και προτάσεις του επιχειρηματικού κόσμου και η εμμονή για διάλυση του κλάδου μας και κατά συνέπεια της ραχοκοκαλιάς της ελληνικής οικονομίας, που είναι το ελληνικό εμπόριο», ήταν η κοινή διαπίστωση όσων συμμετείχαν στη συνεδρίαση.

 

«Σε μια εποχή που οι Ελληνες επιχειρηματίες ασφυκτιούν από την έλλειψη ζήτησης και κατά συνέπεια της ρευστότητας, γεγονός που έχει οδηγήσει χιλιάδες μικρομεσαίους εμπόρους -που άλλοτε στήριζαν την ελληνική οικονομία με τις υγιείς επιχειρήσεις τους και με χιλιάδες θέσεις εργασίας- στον αφανισμό, το υπουργείο Ανάπτυξης, αγνοώντας παντελώς τις απόψεις των εκπροσώπων του εμπορίου, τείνει να προβεί στην ψήφιση διατάξεων με όρους που δεν έχουν καμία λογική», τόνισαν.

 

Στη συνεδρίαση εκφράστηκαν διάφορες απόψεις, όλες λίγο-πολύ καταγγελτικές για την πολιτική της κυβέρνησης, πολλές από τις οποίες μάλιστα προήλθαν από «γαλάζια» συνδικαλιστικά στελέχη, όπως:

 

* Τα στοιχεία που επικαλείται η κυβέρνηση από σχετική μελέτη του ΟΟΣΑ, αναφορικά με τα οφέλη της οικονομίας μέσω της λειτουργίας των καταστημάτων περισσότερες Κυριακές τον χρόνο και την ανάγκη εξυπηρέτησης των τουριστών, αποδεικνύουν ότι οι ιθύνοντες δεν έχουν ιδέα τού τι ισχύει στην αγορά.

 

* Για ποιον τουρισμό μιλάμε; Η «φούσκα του success story στον τουρισμό χωρίς υποδομές» δημιουργεί κατά το πλείστον αρνητικές εντυπώσεις στους τουρίστες-καταναλωτές, οι οποίοι παίρνουν ακόμη και το νερό τους από το «all inclusive» πριν επισκεφτούν την αγορά.

 

* Οι νομοθετούντες δεν αντιλαμβάνονται ότι οι ώρες λειτουργίας δεν λείπουν. Αυτό που λείπει είναι η αγοραστική δύναμη από το σύνολο των καταναλωτών.

 

* Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει καλύτερα από εμάς τι χρειάζεται η αγορά για να λειτουργήσει αποδοτικά προς όφελος των επιχειρήσεων και του καταναλωτή.

 

«Η αγορά της Θεσσαλονίκης δεν θα αφήσει να αποφασίζουν γι’ αυτήν χωρίς αυτήν. Η αγορά είμαστε εμείς. Εμείς θα αποφασίσουμε πόσες και ποιες Κυριακές θα ανοίξουμε», κατέληξε το ψήφισμα της συνεδρίασης. Οπως έγινε γνωστό, ο εμπορικός κόσμος της πόλης θα πραγματοποιήσει νέα συγκέντρωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο την ερχόμενη Τρίτη, «για να πάρουμε τις αποφάσεις μας και να διεκδικήσουμε το μέλλον της αγοράς μας και της δουλειάς μας», όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν.

 

Scroll to top