Pin It

Των Βασίλη Γεώργα – Μάριου Χριστοδούλου

 

Λουκέτα αυθημερόν για όσες επιχειρήσεις εστίασης δεν κόβουν αποδείξεις και… ειδικά σήματα στα καταστήματα που θα πιστοποιούν ότι η μείωση του ΦΠΑ πέρασε και στα πιάτα των καταναλωτών – είναι τα όπλα που επιστρατεύει τώρα η κυβέρνηση στη διπλή μάχη κατά της φοροδιαφυγής και της μείωσης των τελικών τιμών σε εστιατόρια και ταβέρνες.

 

Πρόκειται για προτάσεις που κατέθεσαν χθες οι ίδιοι οι επαγγελματίες της αγοράς εν όψει της «δοκιμαστικής» μείωσης του ΦΠΑ στο 13% από τον Αύγουστο, και η κυβέρνηση εμφανίζεται πρόθυμη να υιοθετήσει και να οριστικοποιήσει μέσα στις επόμενες ημέρες, υπογράφοντας σχετική συμφωνία με τους εκπροσώπους της ΓΣΕΒΕΕ, του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων και των εστιατόρων.

 

Με τη χθεσινή ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με φορείς της αγοράς και τη συμμετοχή του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη, του υφυπουργού Ανάπτυξης Θανάση Σκορδά και του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χάρη Θεοχάρη επιχειρείται να πειστούν οι επαγγελματίες να «περάσουν» τη μείωση του ΦΠΑ στην κατανάλωση ώστε το μέτρο να έχει συνέχεια και μετά το 2013, αλλά να κόβουν παράλληλα και περισσότερες αποδείξεις. Εξετάζεται εξάλλου η υποχρεωτική χρήση μηχανημάτων ηλεκτρονικής καταγραφής των παραγγελιών. Στην κυβέρνηση κρατούν μικρό καλάθι ως προς το πραγματικό όφελος της μείωσης του ΦΠΑ για τον καταναλωτή (υποτίθεται ότι οι τιμές θα πρέπει να μειωθούν κατά 8%) καθώς οι ίδιοι οι επαγγελματίες έχουν προειδοποιήσει σε όλους τους τόνους ότι θα φροντίσουν πρώτα τη βιωσιμότητά τους ενθυλακώνοντας ως κέρδος το όποιο όφελος από τη μείωση της φορολόγησης.

 

Αυτό που περισσότερο, όμως, προβληματίζει το οικονομικό επιτελείο είναι η τυχόν υστέρηση στα έσοδα από τη μείωση του ΦΠΑ κατά 10 μονάδες και γι’ αυτό, όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΟΙΚ Χάρης Θεοχάρης, «ο μόνος τρόπος για να αντισταθμιστεί η απώλεια εσόδων από τη μείωση του ΦΠΑ είναι να εμφανιστεί ο αφανής τζίρος των επιχειρήσεων ώστε να αυξηθούν τα δηλωθέντα εισοδήματα».

 

Σε ό,τι αφορά τα κίνητρα προς τις επιχειρήσεις που θα μετακυλήσουν στον καταναλωτή τη μείωση του ΦΠΑ, προκρίνεται η εφαρμογή του γαλλικού μοντέλου, σύμφωνα με το οποίο οι οργανώσεις των επιχειρήσεων θα τροφοδοτούν τις επιχειρήσεις με ένα… ειδικό σήμα που θα βεβαιώνει ότι μείωσαν τις τιμές τους. Θα υπάρχει επίσης ειδικό σήμα, διαφορετικού χρώματος, που θα απονέμεται στις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να μετακυλήσουν μερικώς τη μείωση του ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις θα προσκομίζουν στις οργανώσεις τους στοιχεία από την ταμειακή μηχανή που θα αποδεικνύουν το επίπεδο των τιμών με τον σημερινό, υψηλό ΦΠΑ. Επίσης θα πρέπει να διαθέτουν τιμοκαταλόγους με τον παλιό και τον νέο ΦΠΑ.

Scroll to top