Αντώνης Σαμαράς προβλήτα ΙΙΙ Cosco

26/07/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινεζικό «μαρτύριο» στην κυβέρνηση

Οι απαιτήσεις της Cosco στο λιμάνι προκαλούν εμπλοκή και νομικά «αγκάθια» πηγαίνοντας πίσω την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Παρέμβαση της Ε.Ε. που ζητεί απαντήσεις για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στο δυτικό μέρος.
      Pin It

Οι απαιτήσεις της Cosco στο λιμάνι προκαλούν εμπλοκή και νομικά «αγκάθια» πηγαίνοντας πίσω την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Παρέμβαση της Ε.Ε. που ζητεί απαντήσεις για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στο δυτικό μέρος

 

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Εμπλοκή έχει σημειωθεί στον φιλικό διακανονισμό ανάμεσα στην Cosco και στον ΟΛΠ με σκοπό την κατασκευή του δυτικού μέρους του προβλήτα ΙΙΙ, που δεν συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση παραχώρησης του 2008, καθώς νομικά προβλήματα από τη μία, αλλά και η παρέμβαση της Ε.Ε. από την άλλη, δεν επιτρέπουν στις δύο πλευρές να καταλήξουν σε συμφωνία. Η καθυστέρηση αυτή πάει πίσω τα σχέδια της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και όπως όλα δείχνουν, τουλάχιστον μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου τίποτε δεν θα έχει ξεκαθαρίσει για το μέλλον του πρώτου λιμανιού της χώρας.

 

Αυτά έγιναν γνωστά χθες από τον υπουργό Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτη κατά τη διάρκεια συνάντησής του με τους δημοσιογράφους, ο οποίος δήλωσε ότι αναζητούν μια «νομιμοποιητική βάση» πάνω στην οποία θα στηριχθούν για να ξεπεράσουν τα εμπόδια που έχουν προκύψει και ξεκαθάρισε πάντως ότι διάθεση και πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει η συμφωνία με την Cosco.

 

Στα τέλη Ιουνίου ΟΛΠ και Cosco, μία μόλις ημέρα μετά τη φιέστα που διοργανώθηκε στο Ν. Ικόνιο (φωτογραφία) για να εγκαινιαστεί από τον πρωθυπουργό και τον πρώην πρόεδρο της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού ο μισοτελειωμένος προβλήτας ΙΙΙ της Cosco (η «Εφ.Συν.» είχε αναφερθεί στο θέμα με φωτογραφικό υλικό), ΣΕΠ Α.Ε. (θυγατρική της Cosco) και ΟΛΠ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, προκειμένου οι δύο πλευρές να ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις έτσι ώστε ο κινεζικός όμιλος να επεκταθεί και στο δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ.

 

Οπως προέκυπτε από το μνημόνιο αυτό, οι Κινέζοι για να κατασκευάσουν το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ, επενδύοντας, όπως λένε ένα ποσόν ύψους 224 εκατ. ευρώ, επιθυμούν, για όσο διάστημα βρίσκεται η Ελλάδα σε ύφεση, τη μείωση ή και την πλήρη απαλλαγή από το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν ετησίως στον ΟΛΠ βάσει της σύμβασης παραχώρησης του 2008 για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ. Εάν η μείωση αυτή επιτευχθεί, τότε ως αντιστάθμισμα η ΣΕΠ θα κατασκευάσει και το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ αλλά και έναν νέο προβλήτα πετρελαιοειδών για λογαριασμό του ΟΛΠ, τον οποίο όμως θα εξοφλήσει ο ΟΛΠ σε διάρκεια 15 ετών, δηλαδή το τίμημα θα καταβληθεί απο το ελληνικό Δημόσιο. Επίσης σε συνεργασία με τον Δήμο Περάματος θα κατασκευάσει ένα μικρό αλιευτικό καταφύγιο στο Πέραμα.

 

Οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη Ιουλίου και τότε θα υπέγραφαν φιλικό διακανονισμό στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης. Κάτι τέτοιο όμως δεν κατέστη εφικτό καθώς τα νομικά «αγκάθια» που παρουσιάστηκαν είναι πολλά και ταυτόχρονα η Ε.Ε. απέστειλε στην ελληνική κυβέρνηση επιστολή 23 σημείων, ζητώντας απαντήσεις σχετικά με τις διαπραγματεύσεις για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ στο δυτικό μέρος.

 

Τις προτάσεις της ΣΕΠ Α.Ε. περί μείωσης ή κατάργησης του τιμήματος, όπως εξάλλου σημείωσε χθες και ο υπουργός Ναυτιλίας, είναι δύσκολο να αποδεχθεί ο ΟΛΠ, καθώς εκτιμά ότι το εγγυημένο αντάλλαγμα είναι βασικός όρος της σύμβασης του 2008 και δεν μπορεί ν' αλλάξει.

 

Ο Μ. Βαρβιτσιώτης τόνισε επίσης ότι υπάρχει προβληματισμός στο ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, το Ταμείο δεν έχει καταλήξει ακόμα σε συγκεκριμένη πρόταση, ενώ συνεχίζεται η «ζωντανή διαβούλευση». Πρόσθεσε δε ότι οι διαπραγματεύσεις για τον προβλήτα ΙΙΙ και το θέμα του φιλικού διακανονισμού δεν αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για τις αποφάσεις που θα ληφθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για τον τρόπο αξιοποίησης του ΟΛΠ, ίσως όμως πάνε πίσω το ζήτημα της αξιοποίησης του ΟΛΠ και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να προηγηθούν αποφάσεις για την αξιοποίηση άλλων Οργανισμών.

 

[email protected]

 

 

 

Scroll to top