01/08/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρόταση νόμου Καμίνη για αδειοδότηση και λειτουργία θεάτρωνΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΚΑΜΙΝΗ ΓΙΑ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΘΕΑΤΡΩΝ

Απλοποίηση, ελαστικότητα, αλλά ασφάλεια

Πριν αρχίσει η νέα θεατρική σεζόν, η επιτροπή που συνέστησε ο Δήμος Αθηναίων κατέληξε σε νέο πλαίσιο, που εκσυγχρονίζει το αναχρονιστικό του .
      Pin It

Πριν αρχίσει η νέα θεατρική σεζόν, η επιτροπή που συνέστησε ο Δήμος Αθηναίων κατέληξε σε νέο πλαίσιο, που εκσυγχρονίζει το αναχρονιστικό του 1937

 

Το θέμα της ασφάλειας των θεάτρων, με το προειδοποιητικό σφράγισμα κάποιων χώρων από τον Δήμο Αθηναίων την άνοιξη που μας πέρασε, βρίσκεται στην τελική ευθεία επίλυσης. Ο Γιώργος Καμίνης παρέδωσε στους υπουργούς Εσωτερικών και Πολιτισμού πρόταση νόμου που αφορά τη λειτουργία των θεάτρων και ρυθμίζει το νομικό κενό που διέπει τη μέχρι τώρα λειτουργία τους εξαιτίας ενός αναχρονιστικού ισχύοντος νόμου, του 1937.

 

Η ομάδα εργασίας που συνέστησε ο δήμαρχος Αθηναίων, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους του δήμου, του υπουργείου Πολιτισμού, του Πυροσβεστικού Σώματος και φορείς του θεάτρου και του πολιτισμού, κατέληξε σε συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση, η οποία χρήζει πλέον άμεσης συζήτησης.

 

Το θέμα που απασχόλησε την ομάδα ήταν η λειτουργία πολλών θεατρικών και άλλων χώρων συνάθροισης κοινού στην Αθήνα χωρίς την κατοχή της σχετικής άδειας, κατάσταση επιβαρημένη από το γεγονός ότι, μέχρι σήμερα, δεν είχε ασκηθεί καμία ελεγκτική αρμοδιότητα σε σχέση με την ασφάλεια των εργαζομένων και του κοινού στους χώρους αυτούς. Η ομάδα εργασίας έκανε τις παρακάτω διαπιστώσεις:

 

• Σε πολλές περιπτώσεις δεν ήταν πρακτικά εφικτή η έκδοση αδείας λειτουργίας, εξαιτίας είτε των ιδιαιτέρως δύσκαμπτων και αυστηρών διατάξεων που ίσχυαν για τα θέατρα που είναι κατασκευασμένα πριν το 1988, είτε των διατάξεων για χρήσεις γης, που είχαν εκδοθεί για ορισμένα τμήματα του ιστορικού κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής θεωρήθηκε σκόπιμη η προετοιμασία, από την ομάδα εργασίας, μιας νομοθετικής πρότασης, η οποία θα απλοποιούσε το σύστημα αδειοδότησης των θεατρικών χώρων διατηρώντας, όμως ένα ουσιαστικό επίπεδο ασφαλείας για τους θεατές και το κοινό.

 

• Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει θέατρα και κινηματογράφους είναι πεπαλαιωμένο, καθώς στηρίζεται σε νομοθετήματα που αποσκοπούσαν περισσότερο στον έλεγχο του περιεχομένου των έργων. Επίσης, η διαδικασία έκδοσης καινούργιας άδειας σε κάθε αλλαγή παράστασης ήταν εντελώς περιττή. Σοβαρό πρόβλημα στην έκδοση αδειών διαπιστώθηκε και για τις περιοχές, για τις οποίες έχουν εκδοθεί προεδρικά διατάγματα (όπως το Μεταξουργείο), που απαγορεύουν χρήσεις που σχετίζονται με συνάθροιση κοινού. Ωστόσο, η λειτουργία θεατρικών χώρων και άλλων χώρων τέχνης δεν προκαλεί όχληση στους κατοίκους, δεν αλλοιώνει τον αρχιτεκτονικό και αισθητικό χαρακτήρα τους, αλλά, αντιθέτως, δίνει νέα ζωτικότητα στην περιοχή.

 

• Υπάρχουν πολυχώροι, στους οποίους μπορούν παράλληλα να διενεργούνται διάφορες παραστάσεις αλλά και άλλα οπτικοακουστικά δρώμενα και μορφές τέχνης.

 

• Τέλος, πολλές από τις παραστάσεις γίνονται για περιορισμένο κοινό, σε μικρούς χώρους. Ωστόσο, με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, σε πολλές περιπτώσεις οι χώροι αυτοί έπρεπε να έχουν προδιαγραφές ασφαλείας που αντιστοιχούσαν σε πολύ μεγαλύτερους χώρους με πολύ περισσότερους θεατές και, μάλιστα, χωρίς τη δυνατότητα αποκλίσεων από τις πολύ αυστηρές σχετικές ρυθμίσεις.

 

• Το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο επιχειρεί μια ελαστικοποίηση του τυπικού πλαισίου αδειοδότησης όχι μόνο των θεάτρων, αλλά και του συνόλου των χώρων, στις οποίες συναθροίζεται το κοινό, προκειμένου να παρακολουθήσει οπτικοακουστικές παραστάσεις. Κυριαρχούν η απλοποίηση και η ελαστικότητα. Ειδικότερα, προκρίνεται ένα σύστημα μόνιμης αδειοδότησης του χώρου (άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας), η οποία δεν χρειάζεται να τροποποιείται ή να αλλάζει καθ’ οιονδήποτε τρόπο όταν δίνεται άλλη παράσταση. Η αδειοδότηση αφορά τα πολεοδομικά χαρακτηριστικά, όπως και την πυροπροστασία και παρέχεται μία φορά, ενώ ο πυροσβεστικός έλεγχος είναι περιοδικός ανά τριετία, όπως και η πιστοποίηση της τήρησης των σχετικών πολεοδομικών διατάξεων με υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου της άδειας, που συνυπογράφεται από διπλωματούχο μηχανικό ή με αίτημα ελέγχου προς την Πολεοδομία. Ακόμη, καθιερώνεται και η άδεια παράστασης για τις περιπτώσεις που μια παράσταση δίνεται σε χώρο, ο οποίος δεν διαθέτει την (μόνιμη) άδεια λειτουργίας και εγκατάστασης. Επίσης, η ευθύνη αδειοδότησης περνά καθαρά στους δήμους με τη συνδρομή της Πολεοδομίας τους και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

 

Ε.Μ.

Scroll to top