15/12/12 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασπίδα προστασίας για τους ποδηλάτες

Του Δημήτρη Αγγελίδη Οδηγοί, προσοχή στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Αυτό το μήνυμα στέλνει στους ανυπόμονους με τα ποδήλατα οδηγούς ο αναθεωρημένος ΚΟΚ, που θα ισχύσει τον Απρίλιο αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής σχέδια αναθεώρησης των πρώτων πέντε άρθρων του ΚΟΚ που ετοίμασε η Διυπουργική Επιτροπή.
      Pin It

Του Δημήτρη Αγγελίδη

 

Οδηγοί, προσοχή στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Αυτό το μήνυμα στέλνει στους ανυπόμονους με τα ποδήλατα οδηγούς ο αναθεωρημένος ΚΟΚ, που θα ισχύσει τον Απρίλιο αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα.

 

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής σχέδια αναθεώρησης των πρώτων πέντε άρθρων του ΚΟΚ που ετοίμασε η Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, οι ποδηλάτες θα θεωρούνται «πεζοί» (άρθρο 2, παρ. 2, ε) και θα έχουν την αυξημένη προστασία που αναγνωρίζει ο νόμος στην πιο ευάλωτη κατηγορία προσώπων που κινούνται στον δρόμο.

 

Η εξέλιξη θεωρείται θετική από τις ομάδες ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ και Φίλοι του Ποδηλάτου, που συμμετείχαν στο Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και είδαν τις περισσότερες προτάσεις τους να υιοθετούνται. «Φαίνεται μια γνήσια διάθεση ένταξης του ποδηλάτου στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», γράφουν απευθυνόμενοι στην Επιτροπή.

 

Αν σκεφτεί κανείς πως είχαν απορριφθεί οι περισσότερες προτάσεις τους κατά την προηγούμενη αναθεώρηση του ΚΟΚ το 2007, καταλαβαίνει πόσο δρόμο έχει διανύσει το ποδήλατο την τελευταία πενταετία.

 

Αλλη αλλαγή, σημαντική για τους ποδηλάτες, είναι η θεσμοθέτηση ειδικής σήμανσης του οδοστρώματος στις διασταυρώσεις με φανάρια. Η σήμανση θα ορίζει χώρο μπροστά από τη διάβαση πεζών αποκλειστικά για δίτροχα κατά την αναμονή στο κόκκινο φανάρι. Ετσι, οι ποδηλάτες θα περιμένουν στο φανάρι χωρίς να εισπνέουν τις εξατμίσεις και χωρίς να κινδυνεύουν να γίνουν σάντουιτς ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα.

 

Υπάρχουν όμως και αρκετά σημαντικά θέματα που δεν έχουν λυθεί. Η Επιτροπή δεν υιοθέτησε ειδικό σήμα χρήσης ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες, ένδειξη ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη να συνεχιστεί το πιλοτικό πρόγραμμα κίνησης των ποδηλατών στις λεωφορειολωρίδες του Δακτυλίου της Αθήνας, που κρίνεται επιτυχημένο από τους ποδηλάτες.

 

«Ο διαφαινόμενος αποκλεισμός της κυκλοφορίας των ποδηλάτων από τις ΕΛΛ, ειδικά στην Αθήνα, είναι εντελώς παράλογος και θα οδηγήσει, απλά, στο να κινούνται οι ποδηλάτες εντός αυτών παράνομα, καθώς κανένας ποδηλάτης δεν θα κινείται αριστερά από τις ΕΛΛ, δηλαδή ουσιαστικά στη μέση του δρόμου», σημειώνουν οι ποδηλάτες στην Επιτροπή.

 

Διεκδικούν επίσης να μη γίνει υποχρεωτική η κίνηση των ποδηλάτων στους ποδηλατόδρομους, όπου υπάρχουν, αλλά να μπορούν οι ποδηλάτες να χρησιμοποιούν και το οδικό δίκτυο, αν το επιθυμούν.

 

«Οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι σταθερών προδιαγραφών και μπορεί για ορισμένους ποδηλάτες να είναι πιο επικίνδυνοι από τον δρόμο», εξηγεί ο Αλέξανδρος Αθανασόπουλος από την ομάδα ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ. Αρκετοί έμπειροι ποδηλάτες δεν τους προτιμούν είτε γιατί περιορίζονται είτε γιατί θεωρούν ότι χάνουν το δικαίωμα κίνησης στον δρόμο. Από την άλλη, πολλοί πρωτάρηδες μπορεί να φοβούνται τον δρόμο και θα τους ήταν ευκολότερο να κινηθούν σε ποδηλατόδρομο».

 

Τέλος, είναι ακόμη ανοιχτή η συζήτηση για τη ρύθμιση ζητημάτων όπως η υποχρεωτική ή μη χρήση κράνους και λοιπού εξοπλισμού, η εκπαίδευση και η πιστοποίηση των ποδηλατών και η ασφάλιση των ίδιων και των ποδηλάτων. Οσον αφορά αυτά τα ζητήματα, διασταυρώνονται αντικρουόμενα συμφέροντα: η ασφάλεια των ποδηλατών, η ευχαρίστηση της ποδηλατικής εμπειρίας και άρα η διάδοση της χρήσης του ποδηλάτου και το επιχειρηματικό κέρδος τρίτων.

 

Scroll to top