Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου
Με μια «δραματική» προειδοποίηση, ότι εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα θα οδηγεί σε κατάρρευση ο πιο σύγχρονος στόλος της Ευρώπης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μ. Σακέλλης ζήτησε την παρέμβαση του πρωθυπουργού για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας.
Σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου εξαπέλυσε πυρά εναντίον της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και υπουργών της κυβέρνησης, καθώς όπως είπε πολλοί είναι αυτοί που δεν αντιλαμβάνονται τον ιδιωτικό χαρακτήρα της ακτοπλοΐας, με αποτέλεσμα πολλές φορές «να οδηγούμεθα σε λανθασμένες και περίεργες αποφάσεις που επιβαρύνουν την καλή λειτουργία των θαλάσσιων συγκοινωνιών μας».
Και συμπλήρωσε «πως η ακτοπλοΐα βασίζεται σε ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες έχουν επενδύσει 2,5 δισ. χωρίς καμιά επιδότηση και χωρίς καμιά άλλη βοήθεια και συμμετοχή του Δημοσίου».
Ανέφερε δε πως εδώ και δυο μήνες έχουν ζητήσει ραντεβού από την υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη και από τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, αλλά ακόμα δεν τους έχουν δεχτεί.
Επισήμανε ότι τα αιτήματά τους αντιμετωπίζονται με αδιαφορία, κάτι που αποδείχθηκε από το πρόσφατο νομοσχέδιο του ΥΝΑ που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται καμία από τις προτάσεις που είχαν κάνει.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων, όπως ανέφερε, είναι η πιο βασική αιτία της άσχημης κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα ο κλάδος. Μόνο το 2012 οι εταιρείες έχουν επιβαρυνθεί κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2011 και 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν το 2009.
Δεύτερη σημαντική αιτία είναι η πτώση της επιβατικής κίνησης, που τα τρία τελευταία χρόνια στην ακτοπλοΐα είναι 23,34% και στην Αδριατική 39,09%, ενώ τρίτη αιτία είναι η μείωση της ρευστότητας και η έλλειψη ενίσχυσής της λόγω της κακής λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος. Αποτέλεσμα αυτών και άλλων πολλών παραγόντων είναι η συσσώρευση ζημιών για τις εταιρείες οι οποίες την περίοδο 2009-2012 θα φτάσουν τα 900 εκατ. ευρώ.