Της Μαρίας Δήμα
Αναστέλλεται προσωρινά η εκτέλεση της υπουργικής απόφασης που εκδόθηκε τον περασμένο μήνα για τη «δραστηριοποίηση πλοίων στις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ ελληνικών και τουρκικών λιμένων».
Την αναστολή αποφάσισε το Συμβούλιο της Επικρατείας με προσωρινή διαταγή του, καθώς έκανε δεκτό το αίτημα τεσσάρων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες κάνουν λόγο για άμεσο κίνδυνο ανεπανόρθωτης βλάβης και οικονομικής καταστροφής στη διάρκεια της θερινής τουριστικής περιόδου.
Οι τέσσερις πλοιοκτήτες στην αίτησή τους επικαλούνται την ισχύουσα νομοθεσία, βάσει της οποίας μόνο πλοία με ελληνική σημαία μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες από ελληνικό λιμάνι σε λιμάνι της Τουρκίας, σε ημερήσια εκδρομή-περιήγηση, με αυθημερόν επιστροφή των επιβατών στον ελληνικό λιμένα της αφετηρίας, ενώ τα πλοία τουρκικής σημαίας μπορούν να πραγματοποιούν τέτοιες μεταφορές μόνο μετά την παρέλευση 48ωρου από την αρχική επιβίβαση των επιβατών και, συνεπώς, έπειτα από διαμονή τους στην Τουρκία.
Αφορμή για την αίτηση των Ελλήνων πλοιοκτητών στάθηκε η πρακτική που εφαρμόζει τουρκική πλοιοκτήτρια εταιρεία, η οποία έχει ξεκινήσει μεταφορές από ελληνικό λιμάνι στα τουρκικά παράλια και επιστροφή αυθημερόν στο ελληνικό λιμάνι σε διάφορες διαδρομές [Κως-Μποντρούμ (Αλικαρνασσός), Χίος-Τσεσμέ], κατά παράβαση του κώδικα ναυτικού δικαίου, σχετικής εγκυκλίου του υπουργείου Ναυτιλίας και διμερούς συμφωνίας Ελλάδας-Τουρκίας.
Για την πρόσφατη υπουργική απόφαση οι Ελληνες πλοιοκτήτες υποστηρίζουν ότι με την αλλαγή των όρων που σχετίζονται με την οριστική αποβίβαση, τις θαλάσσιες διαδρομές κ.λπ., ουσιαστικά νομιμοποιείται η τακτική αυτή των τουρκικών πλοίων, με συνέπεια να αποσπούν και υφαρπάζουν επιβάτες και τουρίστες που υπό κανονικές συνθήκες θα μπορούσαν να μεταφερθούν μόνο από ελληνικά πλοία στις αυθημερόν αυτές περιηγήσεις. Υποστηρίζουν ακόμη ότι υφίστανται μεγάλη οικονομική βλάβη καθώς κινδυνεύουν να αποσυρθούν και άλλα ελληνικά πλοία, που δεν μπορούν να αντέξουν τον ανταγωνισμό των τουρκικών, αφού η αναλογία κόστους λειτουργίας τους είναι 1 προς 3, ενώ παράλληλα χάνονται και έσοδα των οικείων δήμων.
Πάντως, το θέμα θα επανεξεταστεί προσεχώς από την Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας.