07/09/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δωράκι σε κατασκευαστές

Για τριάντα χρόνια παραδίνεται η εκμετάλλευση των διοδίων της Εγνατίας σε ιδιώτες με «πρόσχημα» τη συντήρηση.
      Pin It

Για τριάντα χρόνια παραδίνεται η εκμετάλλευση των διοδίων της Εγνατίας σε ιδιώτες με «πρόσχημα» τη συντήρηση

 

Ενα νέο… δωράκι μερικών δισεκατομμυρίων ευρώ ετοιμάζει η κυβέρνηση για τους εργολάβους, με πρόσχημα το Μνημόνιο και την τρόικα. Πρόκειται για την εκχώρηση της εκμετάλλευσης των σταθμών διοδίων της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες για 30 χρόνια, μέσα από διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ που προβλέπεται να προκηρυχθεί στο τέλος του χρόνου.

 

Η παραχώρηση αυτοκινητόδρομων δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο στη χώρα μας, όμως το συγκεκριμένο εγχείρημα έχει μια ενδιαφέρουσα «λεπτομέρεια»: είναι πρώτη φορά που παραδίδεται κατασκευασμένος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος έχει κοστίσει περισσότερα από 6 δισ. ευρώ. Τα δάνεια για την κατασκευή των έργων φτάνουν τα 250 εκατ. ευρώ και ήδη αποπληρώνονται, για να μην βαρύνουν τον επενδυτή.

 

Τα ετήσια έσοδα του Δημοσίου από τους 6 σταθμούς διοδίων που λειτουργούν σήμερα στον βασικό άξονα υπολογίζονται σε 30 εκατ. ευρώ. Ο ανάδοχος θα έχει το δικαίωμα να αυξήσει τους σταθμούς σε 15 και τις τιμές των διοδίων έως και 30%. Αρκεί να αναφερθεί ότι η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη των 500 χλμ., αρκετά από τα οποία είναι υπό κατασκευήν, κοστίζει σε έναν οδηγό Ι.Χ. γύρω στα 27 ευρώ, ενώ για τα έτοιμα 670 χλμ. της Εγνατίας αρκούν τα 12 ευρώ. Στο εθνικό οδικό δίκτυο, που κατασκευάζεται με το σύστημα της παραχώρησης, ο οδηγός πληρώνει κατά μέσο όρο 0,064 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο, έναντι 0,015 για την Εγνατία.

 

Το πακέτο της παραχώρησης περιλαμβάνει τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ., από την Ηγουμενίτσα ώς την Αλεξανδρούπολη, αλλά και τους τρεις σημαντικότερους κάθετους άξονες, Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνα, Σιάτιστα-Καστοριά-Κρυσταλλοπηγή και Χαλάστρα-Νίκη, με συνολικό μήκος που φτάνει τα 140 χλμ., οι οποίοι συνδέουν τη χώρα μας με τη Βουλγαρία, την Αλβανία και τα Σκόπια. Το μεγαλύτερο μέρος τους έχει δοθεί στην κυκλοφορία, ενώ τα υπολειπόμενα έργα, που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015.

 

Ο ανάδοχος θα εισπράττει τα έσοδα από τα διόδια και θα έχει την υποχρέωση να συντηρεί τον έτοιμο αυτοκινητόδρομο. Το ετήσιο κόστος συντήρησης υπολογίζεται σε 20-30 εκατ. ευρώ, αλλά άγνωστο για ποιους λόγους το εμφανίζουν να φτάνει στα 80-100 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο θα εισπράττει ένα μέρος των εσόδων, που δεν προσδιορίζεται.

 

Οι εργαζόμενοι στην Εγνατία οδό έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για τις εξελίξεις και έχουν ήδη καταθέσει προσφυγές στο ΣτΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις οποίες αναφέρουν ότι η εκποίηση δημόσιας περιουσίας θα αποβεί επιζήμια για το Δημόσιο. «Χωρίς νέα χρηματοδότηση και με τη λειτουργία 3-4 νέων σταθμών διοδίων που ήδη κατασκευάζονται, η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου εξασφαλίζοντας παράλληλα έσοδα για την αποπληρωμή των δανείων κατασκευής», επισήμανε στην «Εφ.Συν.» ο Δημήτρης Σημαιοφορίδης, πρόεδρος του σωματείου των εργαζομένων.

 

Scroll to top