Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν αφήνει το δημιούργημά του σε ξένα χέρια. Επέλεξε 40 ταινίες, η μία πιο αναμενόμενη από την άλλη
Την αφρόκρεμα της παγκόσμιας ανεξάρτητης σκηνής φέρνει στους «Ανοιχτούς Ορίζοντες» ο Δημήτρης Εϊπίδης. Το Τμήμα, που ξεκίνησε με τη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχοντας από τότε κατεύθυνση την ανάδειξη ανεξάρτητων, καινοτόμων ταινιών και των δημιουργών τους, εξακολουθεί να είναι από τα δυνατά χαρτιά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (54ο ΦΚΘ 1-10 Νοεμβρίου). Ο πλήρης κατάλογος των 40 ταινιών του θα ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα, ωστόσο για πρώτη φορά εγκαινιάζεται η ενότητα «Ρεύματα» με πειραματικές ταινίες που διακρίνονται από το προσωπικό ύφος και το ριζοσπαστικό στοιχείο των δημιουργών τους. Το πρόγραμμα επιμελήθηκε ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Και για τις «Ειδικές προβολές» του επέλεξε ταινίες που βρίσκονται στο top ten της παγκόσμιας παραγωγής.
• Πρώτη και καλύτερη «Η Αφροδίτη με τη γούνα» του Ρομάν Πολάνσκι, ήδη συζητημένη από το Φεστιβάλ Κανών. Βασίζεται στο θεατρικό έργο του Αμερικανού Ντέιβιντ Αϊβς, ο οποίος στηρίχτηκε στο μυθιστόρημα του Λεοπόλδου φον Ζάχερ-Μάζοχ. Η ερωτική δύναμη, ο σαδομαζοχισμός και οι «Βάκχες» αναμιγνύονται με μουσικά μοτίβα από μπουζούκι και μπαγλαμά σε μια πρωτότυπη μουσική σύνθεση από τον διάσημο, ελληνικής καταγωγής, συνθέτη Αλεξάντερ Ντεσπλά. Η δράση εξελίσσεται σε ένα άδειο θέατρο, όπου κάνει οντισιόν ο σκηνοθέτης (Ματιέ Αμαλρίκ) με μια ηθοποιό (Εμανουέλ Σενιέ) προκειμένου να υποδυθεί την Αφροδίτη. Τα ερωτικά παιχνίδια υποταγής και δύναμης ανάμεσά τους αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς, σε μια φεμινιστική ταινία, η οποία διακρίνεται από χιούμορ, ερωτισμό και το ρεσιτάλ ερμηνείας των δύο πρωταγωνιστών. Στην τελευταία σκηνή ακούγονται αποσπάσματα από τις «Βάκχες» από το πρωτότυπο κείμενο. Είναι η πρώτη ταινία που ο Πολάνσκι γυρίζει με δύο μόνο ηθοποιούς -εκτός από το «Μαχαίρι στο νερό» που έπαιζαν τρεις-, γεγονός που τον «ιντριγκάρισε», όπως ο ίδιος έχει πει.
• Σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, το πολιτικό θρίλερ «Τα χειρόγραφα δεν καίγονται» του Μοχάμαντ Ρασούλοφ (βραβείο FIPRESCI στο φετινό Φεστιβάλ των Κανών). Φυλακισμένος το 2010 για αντικυβερνητική προπαγάνδα, ένα χρόνο αργότερα τιμήθηκε στις Κάνες με το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Αντίο», που είχε παρουσιάσει ο ίδιος, όπως και στο 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Αυτή τη φορά δεν μπορεί να ταξιδέψει. Πρόσφατα οι ιρανικές αρχές τού αφαίρεσαν το διαβατήριο και του απαγόρευσαν την έξοδο από τη χώρα, όπως και της σκηνοθετικής του δραστηριότητας. Η ταινία «Τα χειρόγραφα δεν καίγονται» έχει στο επίκεντρο τη λογοκρισία και τις διώξεις που υφίστανται καλλιτέχνες και διανοούμενοι από το ιρανικό καθεστώς. Γυρίστηκε σε άκρα μυστικότητα και βασίζεται στην αληθινή ιστορία 21 Ιρανών. Κεντρικός ήρωας, ένας συγγραφέας που γράφει κρυφά τις αναμνήσεις του και τα χειρόγραφα πρέπει να καταστραφούν πάση θυσία.
• Στις ειδικές προβολές περιλαμβάνεται το οικογενειακό δράμα «Πατέρας και γιος» του σπουδαίου εκπροσώπου του σύγχρονου ιαπωνικού σινεμά Χιροκάζου Κόρε Εντα (βραβείο κριτικής επιτροπής και βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής-Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ των Κανών). Συναισθηματική ιστορία με πρωταγωνιστές τους πατριάρχες δύο οικογενειών, οι οποίοι ανακαλύπτουν ότι εξαιτίας ενός λάθους μεγαλώνουν ο ένας τον γιο του άλλου.
• Ο Αυστριακός σκηνοθέτης των «Σκυλίσιων ημερών», ο καυστικός μυθοπλάστης Ούλριχ Ζάιντλ, προκλητικός ποιητής της νοσηρότητας, ολοκληρώνει ιδανικά την τριλογία του Παραδείσου, με την ταινία «Ο Παράδεισος της Ελπίδας» που διεισδύει στα άδυτα της εφηβικής σεξουαλικότητας με το γνώριμο ακραίο στιλ του.
• Ο πολυβραβευμένος Πάβελ Παβλικόφσκι, δυνατή ευρωπαϊκή δύναμη, επέστρεψε στην πατρίδα του, την Πολωνία –δουλεύει κυρίως στην Αγγλία– για την ταινία του «Ida» (βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ του Τορόντο). Ασπρόμαυρο φιλμ, αναμοχλεύει το παρελθόν της Πολωνίας παρακολουθώντας μια νεαρή δόκιμη μοναχή, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα σοκαριστικό οικογενειακό μυστικό από την περίοδο της γερμανικής κατοχής.
• Η Κέλι Ράιχαρτ, από τις πιο οξυδερκείς φωνές του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά, παρουσιάζει το πολιτικά φορτισμένο θρίλερ «Κινήσεις στο σκοτάδι». Διατυπώνει ερωτήματα περί ηθικής και κοινωνικής επανάστασης, με επίκεντρο μια ομάδα οικολόγων ακτιβιστών, οι οποίοι, έπειτα από μια εξτρεμιστική πράξη, δεν βγαίνουν αλώβητοι, όπως αρχικά νόμιζαν. Στους κεντρικούς ρόλους οι :Τζέσε Αϊζενμπεργκ, Ντακότα Φάνινγκ και Πίτερ Σκάρσγκαρντ.
• Στο ημιαυτοβιογραφικό «Ενας πύργος στην Ιταλία» η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι μιλά για τον έρωτα και τον θάνατο, σκιαγραφώντας το τέλος εποχής μιας μεγαλοαστικής ιταλικής οικογένειας.
• Από την πλευρά του, ο προκλητικός Ξαβιέ Ντολάν παραδίδει την πιο ώριμη ταινία του, το «Tom at the Farm», ατμοσφαιρικό ψυχολογικό θρίλερ με ένταση και σεξουαλικότητα.
• Με τον «Μήνα του μέλιτος» κάνει την κινηματογραφική του επανεμφάνιση ο Τσέχος σκηνοθέτης Γιαν Χρέμπεϊκ, όπου ένας απρόσκλητος καλεσμένος διαταράσσει τη φαινομενική γαλήνη του γάμου ενός ζευγαριού, με απρόβλεπτες εξελίξεις…
Β.ΤΖ.