Στην περίπτωση των αυτοκινητόδρομων -για τους οποίους αναμένεται η ανακοίνωση των νέων συμβάσεων- αποδεικνύεται περίτρανα ότι «λεφτά υπάρχουν». Πακτωλός 2,2 δισ. ευρώ προβλέπεται να ρεύσει την επόμενη διετία από τα δημόσια ταμεία προς τους εργολάβους. Δεσμεύονται κοινοτικά κονδύλια και δάνεια, καθώς η κυβέρνηση βλέπει στην επανεκκίνηση των έργων τη μοναδική ευκαιρία για να δημιουργήσει νέες, έστω και προσωρινές, θέσεις εργασίας, από τις οποίες περίπου 7.000 στα εργοτάξια και άλλες 15.000-20.000 σε επιχειρήσεις που συνδέονται με τον κατασκευαστικό τομέα, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, και σήμερα φυτοζωούν ή έχουν βάλει λουκέτο.
Φαίνεται πως οι βασικές προϋποθέσεις πλέον έχουν εξασφαλιστεί για να ξεκινήσουν τα σταματημένα από το 2010 έργα, παρ' όλο που είναι ακόμη νωπές οι μνήμες από τις… δανεικές μπουλντόζες οι οποίες είχαν επιστρατευθεί τον περασμένο Απρίλιο από άλλα εργοτάξια για να παραταχθούν στην Κορίνθου-Πατρών και να γίνουν αντικείμενο επιθεώρησης από τους κυβερνητικούς εταίρους, τους Σαμαρά και Βενιζέλο, μόνο για τις ειδήσεις των οκτώ.
Η συμφωνία επανεκκίνησης ήταν μονόδρομος, αλλά έχουν σημασία και οι όροι με τους οποίους επιτεύχθηκε. Από τη μεριά τους, οι εργολάβοι προσήλθαν στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις με πολλούς «άσους» και τελικώς φαίνεται πως επέβαλαν τους όρους τους. Το Δημόσιο δεν είχε πολλές επιλογές, αφού, με βάση τις συμβάσεις του 2007, η κατάργησή τους θα εξασφάλιζε στους αναδόχους 2,2 δισ. ευρώ, όσα θα διαθέσει για να ολοκληρωθούν τα έργα! Αποδέχθηκε όμως, όπως αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.», να επωμισθεί το ρίσκο σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν φέρουν στους εργολάβους τα αναμενόμενα έσοδα ή δεν εξασφαλίσουν κέρδη 6% επί των ιδίων κεφαλαίων που θα επενδύσουν στα έργα.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα παραταθεί η τριακονταετής διάρκεια των συμβάσεων και θα λήξουν το 2041. Βεβαίως τα έργα δεν τα κατασκευάζουν… φιλανθρωπικά σωματεία. Ωστόσο, οι εργολάβοι μπορούσαν να δουν το θέμα από τη σκοπιά του οφέλους για ολόκληρη την κοινωνία, συνυπολογίζοντας ότι εδώ και τρία χρόνια τα έργα έχουν παγώσει, αλλά αυτοί εξακολουθούν να εισπράττουν τα τσουχτερά διόδια…