28/01/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης

Η περιπέτεια του Μικελάντζελο Αντονιόνι

Εκατόν δύο χρόνια μετά τη γέννησή του, ο σπουδαίος Ιταλός δημιουργός παραμένει το ίδιο δημοφιλής, ακόμα και στους νέους.
      Pin It

Εκατόν δύο χρόνια μετά τη γέννησή του, ο σπουδαίος Ιταλός δημιουργός παραμένει το ίδιο δημοφιλής, ακόμα και στους νέους

 

Της Νόρας Ράλλη

 

Για έναν σπουδαίο δημιουργό διοργανώνει αφιέρωμα η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» (Αποθήκη Α’, Λιμάνι) από την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου έως και την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου. Το αφιέρωμα έχει τίτλο «Μικελάντζελο Αντονιόνι: βυθομετρώντας την άβυσσο» και πρόκειται για την αρχή μιας σειράς παρόμοιων κινηματογραφικών θεματικών: «Σύγχρονος Ισπανικός Κινηματογράφος» (6-9/2), «Kινηματογραφικά Διαμάντια από την Ουγγαρία» (13-16/2), «Ιταλικό Πολιτικό Σινεμά» (20-23/2), «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες ΙΙΙ» (27/2-2/3) και «Αριστουργήματα του Ιαπωνικού Κινηματογράφου».(6-9/3) Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Αντονιόνι (1912-2007) γύρισε δεκαέξι ταινίες μεγάλου μήκους, δεκαπέντε μικρού και απέσπασε πάνω από εκατόν πενήντα βραβεία. Πήρε και Οσκαρ για το σύνολο της δουλειάς του, το οποίο ήρθε να επιβεβαιώσει ότι ο κινηματογράφος του –που είχε ήδη υπερβεί τα εθνικά σύνορα, όταν το ιταλικό σινεμά ακόμα προσπαθούσε να γιατρέψει τις πληγές του– είχε φτάσει εκεί όπου λίγοι στην Ιταλία πίστευαν ότι θα τα κατάφερνε. Γιατί ο Αντονιόνι πρώτα παρεξηγήθηκε και μετά αναγνωρίστηκε. Χαρακτηριστικό, το γεγονός της κατακραυγής που προκάλεσε στο Φεστιβάλ Κανών του 1960 η προβολή της «Περιπέτειας», όταν ένα έξαλλο κοινό φώναζε και γιουχάιζε, την ώρα που η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Μόνικα Βίτι, ξεσπούσε σε κλάµατα, έχοντας υποκύψει στη σκληρή υποδοχή. Ωστόσο, έξι χρόνια αργότερα, στο ίδιο φεστιβάλ, ο Αντονιόνι επρόκειτο να κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα µε το «Blow up». Είναι ίσως ένας από τους ελάχιστους δημιουργούς που παραμένει προσφιλής στους νέους. Οι ταινίες του βλέπονται και ξαναβλέπονται συνεχώς σε ρετροσπεκτίβες.

 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα, 102 χρόνια μετά τη γέννηση του Μικελάντζελο Αντονιόνι, έρχονται στη μεγάλη οθόνη τέσσερις κλασικές και πολυβραβευμένες ταινίες του: «Η κραυγή» (1957), «Η περιπέτεια» (1960), «Η νύχτα» (1961) και το «Επάγγελμα ρεπόρτερ» (1975). Ολες αναδεικνύουν τον ιδιαίτερο τρόπο δουλειάς του ευφυούς Ιταλού σκηνοθέτη. Για παράδειγμα, στο «Επάγγελμα ρεπόρτερ» ποτέ κανείς δεν έμαθε το όνομα της ηρωίδας του, όπως επίσης και τον τρόπο με τον οποίο κατόρθωσε να κάνει τη μηχανή του να αιωρείται πάνω σε έναν τεράστιο, αόρατο γερανό, να βγαίνει από το δωμάτιο του «ρεπόρτερ» Τζακ Νίκολσον στην αλάνα, μπροστά στο ξενοδοχείο «Ντε Λα Γκλόρια», περνώντας μέσα από τα κάγκελα του παραθύρου! Δεν είναι τυχαίο που ο Τζακ Νίκολσον έχει δηλώσει πως δεν έχει ξαναδουλέψει ποτέ με τόσο επίμονο σκηνοθέτη. Η «Νύχτα», από τις αγαπημένες ταινίες του Αντρέι Ταρκόφσκι, αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Μικελάντζελο Αντονιόνι με θέμα τη μοναξιά και την αποξένωση, η οποία άρχισε με την «Περιπέτεια» και ολοκληρώθηκε με την «Εκλειψη».

 

Φειδωλός με τους ηθοποιούς του, υπομονετικός στα πλάνα του, δυναμικός στη ζωή του (έπαθε βαρύ εγκεφαλικό το 1985 και πέρασε έτσι πάνω από 20 χρόνια της ζωής του), ο Αντονιόνι, ξεπερνώντας τον χρόνο στις ταινίες του, δημιουργεί εικόνες αξεπέραστες ακόμη και σήμερα.

 

Το πρόγραμμα προβολών αναλυτικά:

• Πέμπτη 30/1: 18.30 «Η κραυγή», 21.00 «Η περιπέτεια».

• Παρασκευή 31/1: 18.30 «Επάγγελμα ρεπόρτερ», 21.00 «Η νύχτα».

• Σάββατο 1/2: 18.30 «Η περιπέτεια», 21.00 «Επάγγελμα ρεπόρτερ».

• Κυριακή 2/2: 18.30 «Η νύχτα», 21.00 «Η κραυγή».

 

* INFO: Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη). Κάρτα μέλους: 1 ευρώ. Τηλέφωνο: 2310-508398.

 

[email protected]

 

Scroll to top