ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον Δημήτρη Κουκλουμπέρη
• Ποια είναι η εκτίμησή σας για το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών; Είστε ικανοποιημένος με το 8% της Ελιάς, 4 και πλέον μονάδες κάτω από το ποσοστό των τελευταίων εθνικών εκλογών και περίπου 35 από το αντίστοιχο του 2009;
Ικανοποιημένος που μια παράταξη του 45% έχει βρεθεί στο 8% δεν μπορεί να είναι κανείς εντός ΠΑΣΟΚ. Ωστόσο και σε αυτές τις εκλογές φαίνεται ότι το τμήμα της κοινωνίας που κινείται εκτός της σύγκρουσης Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ μεγάλο και αναζητά διέξοδο και προοπτική.
• Πώς βλέπετε τις διεργασίες στην Κεντροαριστερά; «Η Κεντροαριστερά δεν θα συγκροτηθεί από τις στάχτες του ΠΑΣΟΚ» είχατε υποστηρίξει πολύ πρόσφατα. Τι να συμπεράνουμε;
Το ΠΑΣΟΚ σήμερα είναι αναγκαίο, εφόσον γίνει και πάλι δύναμη της προοδευτικής Αριστεράς. Πρέπει να εκπροσωπήσουμε ξανά τους εργαζόμενους, τους άνεργους, τη μεσαία τάξη που αγωνίζεται να υπάρξει, τη νέα γενιά που έχει μπροστά της προκλήσεις και απειλές. Αυτό το ΠΑΣΟΚ θα είναι ο πυρήνας της Κεντροαριστεράς που χρειάζεται η χώρα. Η κρίση δεν μας έκανε δεξιούς. Καταλάβαμε όμως όλοι πλέον ότι η Ελλάδα χωρίς βαθιές αλλαγές δεν θα πάει μακριά. Αποτελεσματικό, λειτουργικό κράτος, σύστημα αλληλεγγύης, γρήγορη και πραγματική δικαιοσύνη, παιδεία του σημερινού πεδίου γνώσεων και ανταγωνισμού, Ασφαλιστικό, επίλυση του ενεργειακού προβλήματος της χώρας, δίκαιη φορολογική πολιτική είναι απόλυτες προτεραιότητες. Η Κεντροαριστερά είναι αυτή που μπορεί να τις διασφαλίσει με συναινέσεις και όχι ο νεοσυντηρητισμός και οι ανεύθυνες φωνές του λαϊκισμού και της επιστροφής στο χθες.
• Ιδρυτικό συνέδριο ΠΑΣΟΚ ή Ελιάς; Αυτόνομο ΠΑΣΟΚ ή αυτοδιάλυση και κοινό ξεκίνημα με πολιτικές κινήσεις, ενδεχομένως τη ΔΗΜΑΡ, το Ποτάμι κτλ;
Χωρίς το ΠΑΣΟΚ δεν μπορούν να προωθηθούν οι αλλαγές. Χρειαζόμαστε όλα τα ρεύματα του ΠΑΣΟΚ και της παράταξης, χωρίς αποκλεισμούς, αλλά με νέες προωθητικές συμφωνίες, χωρίς επετηρίδες και διακρίσεις. Κοινή δράση, κοινή πορεία με όλες τις δυνάμεις της Κεντροαριστεράς.
• Θέμα ηγεσίας θα τεθεί στο συνέδριο του Οκτωβρίου; Η δική σας στάση;
Το ΠΑΣΟΚ είναι δημοκρατικός οργανισμός με αρχές και δημοκρατικές διαδικασίες, κορυφαία εκ των οποίων είναι αυτή στην οποία αναφέρεστε: το συνέδριό του. Εκεί εκφράζεται η συνείδηση της βάσης, συζητιούνται όλα τα θέματα χωρίς κανένα απολύτως ταμπού και λαμβάνονται καθοριστικές αποφάσεις για το μέλλον του. Προέχει λοιπόν η αναγκαιότητα ενός μαζικού, αναγεννητικού συνεδρίου. Πεποίθησή μου είναι ότι αν βάλουμε το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων, θα λειτουργήσει απελευθερωτικά για την παράταξη.
• Το ΠΑΣΟΚ είτε με τη σημερινή του μορφή είτε ως ευρύτερο σχήμα μπορεί να συνεργαστεί και πάλι κυβερνητικά με τη Ν.Δ.; Με ποιους όρους;
Το ΠΑΣΟΚ και η δημοκρατική παράταξη οφείλουν να προτάξουν τη δική τους πρόταση εξουσίας. Δεν είμαστε παρακολούθημα κανενός. Διεκδικούμε πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι συμμαχίες και οι συνεργασίες προκύπτουν από τους συσχετισμούς και τη στάση και των άλλων δυνάμεων. Η σημερινή συγκυβέρνηση έχει αυτή τη σύνθεση γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ αρνήθηκε να συμμετέχει.
• Συνάδελφοί σας βουλευτές και πρώην υπουργοί του ΠΑΣΟΚ εισηγούνται γέφυρες με την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να αποκλείουν προγραμματική κυβερνητική σύμπραξη. Τι λέτε;
Γέφυρες και συνεργασίες με όσους θέλουν να αγωνιστούμε μέσα στην Ευρώπη και το ευρώ, για μια δίκαιη Ενωση. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ το ξεκαθαρίσει, γιατί όχι; Πάμε μπροστά για μια θέση ελπίδας στον νέο κόσμο, στη νέα εποχή που ζούμε.
• Τα σχέδια του Αντώνη Σαμαρά για τη «Νέα Ελλάδα» πώς τα κρίνετε; Αφορούν το κεντρώο κομμάτι της παράταξης που ανήκετε και υπό ποιες συνθήκες θα μπορούσε να προκύψει κάτι ενιαίο με πρίσμα τη συνέχιση της φιλοευρωπαϊκής κατεύθυνσης της χώρας;
Ολοι θέλουμε μια «Νέα Ελλάδα». Το θέμα είναι για ποιους και με ποιες πολιτικές. Οφείλουμε να κάνουμε όλοι υπερβάσεις για να το πετύχουμε. Και θα το πετύχουμε.
• Είχατε δεσμευτεί δημοσίως ότι δεν θα γίνουν αυξήσεις στα διόδια. Παρ’ όλα αυτά το ήδη τσουχτερό αντίτιμο αυξήθηκε π.χ. από Ελευσίνα ώς Ισθμό από 3,1 σε 3,9 ευρώ. Ελαφρύνσεις σε υπό κατασκευή τμήματα αυτοκινητοδρόμων σκέφτεστε;
Τα διόδια δεν αυξήθηκαν με νέο νόμο, αυτόν που ψηφίσαμε δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2013. Σε αυτό είχα δεσμευτεί και το τήρησα. Οι αυξήσεις που λέτε προβλέπονταν από τις συμβάσεις του 2007. Απλά τώρα εφαρμόστηκαν γιατί τώρα ξανάρχισαν τα έργα. Στα υπό κατασκευή τμήματα δεν έγιναν αυξήσεις, αλλά μειώσεις. Εξάλλου τα έσοδα των διοδίων πηγαίνουν αποκλειστικά στην κατασκευή των αυτοκινητόδρομων. Οι δρόμοι αλλάζουν την Ελλάδα και δίνουν και δουλειές στον κόσμο της περιφέρειας. Είναι άθλος που κατασκευάζονται μέσα στην κρίση. Ας μην αφήσουμε την γκρίνια να τους διαβρώσει.
• Ποια η θέση σας για την ιδιωτικοποίηση των ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ; Η αρνητική απόφαση του ΣτΕ θα ληφθεί υπόψη;
Οσο αναχρονιστικό είναι το να συζητάμε αν χρειάζονται γενικά ιδιωτικοποιήσεις, άλλο τόσο ακραίο είναι το να επιμένουμε σε μορφές πλήρους ιδιωτικοποιήσεων ζωτικών αγαθών – χωρίς μάλιστα ιδιαίτερο οικονομικό όφελος. Αποτελεί πεποίθησή μου –που είναι και προϊόν της εμπειρίας μου στο υπουργείο– ότι υπάρχουν πολλοί, αποτελεσματικοί τρόποι προσέλκυσης κεφαλαίων και επενδύσεων στην ΕΥΔΑΠ με ισχυρό οικονομικό αποτέλεσμα, χωρίς να οδηγηθούμε σε πλήρη ιδιωτικοποίηση ενός δημόσιου αγαθού. Το ΣτΕ δείχνει ένα δρόμο κοινής λογικής.