Pin It

Της Ελενας Γαλανοπούλου

 

Ενα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα ήρθε στο μυαλό του Χρήστου Δήμα, όταν του ζήτησαν να κάνει θέατρο με συνθήκες… «Low budget» στο ομώνυμο θεατρικό φεστιβάλ, που διεξάγεται αυτές τις μέρες στο υπόγειο γκαράζ του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης».

 

Η ευθανασία, που τον στοιχειώνει εδώ και καιρό. Από το 2003 είχε να καταπιαστεί με τη θεατρική σκηνοθεσία, παρόλο που με τις κινηματογραφικές του εικόνες (βίντεο) έχει «ντύσει» πλήθος παραστάσεων (σκηνοθετών όπως οι Μαυρίκιος, Πατεράκη, Λιβαθινός, Τζαμαργιάς, Κρασανάκης, Λιούλιου).

 

Μας εξηγεί όμως πως η «Αθανασία», με πρωταγωνίστρια την Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους στον ρόλο μιας γυναίκας καθηλωμένης σε αναπηρικό καροτσάκι που διεκδικεί το δικαίωμά της να φύγει με αξιοπρέπεια, «δεν είναι μια παράσταση για την ευθανασία, αλλά μια ωδή στην αθανασία».

 

- Πώς αποφασίσατε να καταπιαστείτε με το ζήτημα της ευθανασίας;

 

«Είχε τεθεί ως προβληματισμός σε ένα φιλικό μου πρόσωπο. Δεν είχα να δώσω απάντηση. Οχι μόνο στον ίδιο, αλλά ούτε στον εαυτό μου. Σε περίπτωση που συνέβαινε σε εμένα μελλοντικά, πώς θα το αντιμετώπιζα;»

 

- Σας είχε συμβουλευτεί;

 

«Κατέληξε να πηδήξει από μια γέφυρα. Δεν μπορούσε κανένας μας να χειριστεί το θέμα. Το κείμενό μου αυτό, όπως όλα μου, ακουμπά σε μια προσωπική βάση. Γι' αυτό και νιώθω πως η προσπάθειά μας αυτή με «ξεγυμνώνει». Αισθάνομαι, δηλαδή, εκτεθειμένος. Αλλά είναι κι αυτό μέρος του ταξιδιού…».

 

- Είναι ένα είδος λύτρωσης το να καταπιάνεστε με αυτό το ζήτημα;

 

«Καμιά φορά, ναι. Γιατί ξορκίζεις τους δαίμονες».

 

- Με ποιον τρόπο χειρίζεστε το θέμα σας; Θέτετε απλώς ερωτήματα ή παίρνετε θέση;

 

«Την απάντηση την δίνει κανείς μόνος του. Αφορά μια στάση ζωής και δεν υπάρχει σωστό ή λάθος. Ο καθένας κρατά έναν προσωπικό σταυρό. Θέτουμε και τα υπέρ και τα κατά. Προσωπικά, παίρνω μια ξεκάθαρη θέση: Είμαι πάντα υπέρ της ανθρώπινης αξιοπρέπειας».

 

- Τι βλέπουμε να συμβαίνει στην παράσταση;

 

«Η θεατρική δράση λειτουργεί σε διάλογο με την κινηματογραφική εικόνα που έχουμε συνθέσει. Από τη μια η αίσθηση της γυναίκας που είναι καθηλωμένη σε αναπηρική καρέκλα και από την άλλη η εικόνα. Υπάρχει κι ένα τρίτο επίπεδο: των ανθρώπων που έχουν περάσει μέσα στη ζωή της».

 

- Αληθεύει πως ξεκινήσατε από ένα σενάριο μεγάλου μήκους;

 

«Η «Αθανασία» είναι από εκείνα τα σενάρια που γράφουμε κατά καιρούς και μένουν στο συρτάρι -είτε επειδή δεν βρίσκονται τα χρήματα, είτε επειδή δεν συνάδουν με το προφίλ που λίγο ή πολύ έχεις «χτίσει» στην κινηματογραφική πιάτσα- και κάποια στιγμή γίνονται η ευκαιρία να δοκιμαστείς πάνω σε μια άλλη φόρμα. Στη θεατρική της διασκευή προέκυψε ένας μονόλογος και λειτούργησε για εμένα ως ένα εργαστήριο για όσα θα ακολουθήσουν».

 

- Ποιο είναι το δικό σας κινηματογραφικό προφίλ και πόσο σας περιορίζει;

 

«Μακάρι να 'ξερα… Σίγουρα το εμπορικό ζητούμενο που τίθεται, είτε επειδή έχεις κάνει μια ταινία όπως η «Νήσος» είτε επειδή οι διανομείς και οι παραγωγοί, που σου εμπιστεύονται 500 χιλιάδες ευρώ, περιμένουν έναν μίνιμουμ αριθμό θεατών, αυτόματα σε περιορίζει.

 

Ειδικά όταν δεν έχεις λύσει το βιοποριστικό σου πρόβλημα αυτοπεριορίζεσαι ή προσπαθείς να ανταποκριθείς με εναλλακτικούς τρόπους στις διάφορες προκλήσεις. Μια ταινία για την ευθανασία σήμερα δεν θα έβρισκε ανταπόκριση από τους παραγωγούς. Ζητούν κυρίως κωμωδίες».

 

- Εχετε κάποια ταινία στα σκαριά;

 

«Ξεκινάω την επόμενη εβδομάδα γυρίσματα για μια κωμωδία με τους Πέτρο Φιλιππίδη, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Κώστα Βουτσά. Λέγεται “Ακάλυπτος” και είναι βασισμένη στο σίριαλ «Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή». Θα βγει τον Μάρτη στις αίθουσες».

 

- Από τα 500 χιλιάδες ευρώ που έχετε για μια ταινία, περάσατε στα 500 ευρώ που σας παρέχει το Low budget. Τελικά η τέχνη γίνεται με οποιονδήποτε προϋπολογισμό;

 

«Τιμή δεν έχει η αγάπη, τιμή δεν έχει η τιμή», που λέει και το τραγούδι. Με τιμά το ότι οι άνθρωποι του www.tospirto.net σκέφτηκαν να με συμπεριλάβουν με τόσο ταλαντούχους και νέους ανθρώπους. Στην πραγματικότητα όλοι βάζουμε από την τσέπη μας.

 

Το ποσό που δίνεται είναι συμβολικό. Δεν υπάρχει οικονομικό έρεισμα, όσο η λογική των πραγμάτων. Ολοι συμβάλλουμε στο να υλοποιηθεί κάτι και νομίζω ότι έτσι θα πορευόμαστε τα επόμενα 2- 3 χρόνια τουλάχιστον. Να κάνουμε υπερβάσεις, να σφίγγουμε το ζωνάρι και τα δόντια ώστε να κάνουμε πράγματα χωρίς να βυθιστούμε στην κατάθλιψη».

 

- Πώς σας ήρθε στο μυαλό ως πρωταγωνίστρια η Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους;

 

«Είχαμε συναντηθεί σε δύο δουλειές: ένα σίριαλ και -όσο κι αν δεν το πιστεύετε- σε ένα βιντεοκλίπ του Πασχάλη Τερζή. Πάντα θέλαμε να συναντηθούμε σε κάτι πιο δικό μας και πιο δραματικό».

 

Info: Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 2103418550. Σήμερα, αύριο και μεθαύριο στις 9 μ.μ. Είσοδος 10 ευρώ. Κείμενο-σκηνοθεσία-κινηματογράφηση: Χρήστος Δήμας. Φωτισμοί: Γιώργος Αργυροηλιόπουλος. Σκηνικά: Ιουλία Σταυρίδου. Κοστούμια: Νινέτα Ζαχαροπούλου. Μουσική: Θέμης Καραμουρατίδης. Παίζουν: Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Δήμητρα Λημνιού, Νίκος Βαρδάκας. 3ο Low Budget Festival: έως 18 Δεκεμβρίου.

Scroll to top