03/01/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τέχνη και παιδικά γιοκ…

      Pin It

Εντελώς εξαφανισμένα απο τα ιδιωτικά κανάλια, πολιτισμός και παραγωγές για τους μικρούς μας φίλους

 

Του Σωτήρη Μανιάτη 

 

Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας έχουν περισσότερο από μια δεκαετία εξοβελίσει από τα προγράμματά τους παραγωγές που εστιάζουν στις τέχνες, τον πολιτισμό. Ουσιαστικά είχαν κάτι μόνο αν σε αυτό ήταν χορηγοί επικοινωνίας για διάφορους λόγους (βλέπε ίδια συμφέροντα, διαφήμιση κ.ά.).

 

Τώρα, στον καιρό της κρίσης, αυτού του τύπου οι παραγωγές έχουν σχεδόν εξαφανιστεί, ενώ ανύπαρκτα τουλάχιστον στα περισσότερα ιδιωτικά κανάλια είναι και τα παιδικά προγράμματα. Την κατάσταση -ουσιαστικά στο σύνολο της ελληνικής τηλεόρασης- σώζει η ΕΡΤ, η οποία όμως μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να κερδίσει το δικό της στοίχημα, καθώς ο στόχος χάνεται από τους διαρκείς «στροβιλισμούς» λόγω κυρίως διοικητικών ζητημάτων που αντιμετωπίζονται την τελευταία τριετία.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφει η Nielsen Audience Measurement στο TV Yearbook για την τηλεοπτική σεζόν 2011-2012 μόνο σε ΕΤ1, ΝΕΤ και ΕΤ3 εντοπίζονται υψηλά ποσοστά ως προς τις παραγωγές που μετέδωσαν σχετικά με την τέχνη και τον πολιτισμό. Μάλιστα και στα τρία κανάλια εμφανίζεται ποσοστιαία αύξηση σε σύγκριση με την τηλεοπτική σεζόν 2010-2011. Στην ΕΤ-1 οι παραγωγές με πολιτιστικό περιεχόμενο αποτελούν το 19,9% του συνολικού προγράμματος, στη ΝΕΤ το 7% και στην ΕΤ3 το 22%.

 

Και από εδώ και πέρα αρχίζει το… «χαίρε βάθος αμέτρητο» των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών. Στο MEGA (τη σεζόν 2011-2012) μόλις το 0,6% του συνολικού προγράμματος αφιερώνεται σε εκπομπές τέχνης και πολιτισμού και είναι μάλιστα και μειωμένο σε σύγκριση με το 2010-2011 κατά 0,3%!

 

Ο ΑΝΤ1 παραμένει σταθερός με 1,8% (στο σύνολο προγράμματος) ενώ ALPHA και STAR διαθέτουν στον πολιτισμό μόλις το 0,1% του προγράμματός τους και ο ΣΚΑΪ 1,2%, ενώ μηδενικό εμφανίζεται το συγκεκριμένο ποσοστό στο ALTER καθώς τα διαθέσιμα στοιχεία για το κανάλι είναι μέχρι τις 26/12/2011 αφού μετά κατέβασε δυστυχώς οριστικά «ρολά».

 

Ακόμα χειρότερη όμως είναι η εικόνα που καταγράφεται σχετικά με το ποσοστό, από το σύνολο τους προγράμματός τους, που αφιερώνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί σε παραγωγές για παιδιά. Στη συγκεκριμένη κατηγορία εξαίρεση από τα ιδιωτικά κανάλια αποτελεί το STAR που διαθέτει τέτοιου τύπου παραγωγές (15,4% από το συνολικό του πρόγραμμα) και από τη δημόσια τηλεόραση η ΕΤ1 με 17,6%.

 

Το παιδικό πρόγραμμα στο MEGA δεν ξεπερνά το 0,3% του συνόλου των παραγωγών του, στον ΑΝΤ1 φτάνει το 0,5% ενώ στον ALPHA μόλις που αγγίζει το 0,1% και στον ΣΚΑΪ το ποσοστό στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι μηδενικό! Ακόμα και στο ALTER που τα στοιχεία (όπως γράψαμε παραπάνω) είναι περιορισμένα, το ποσοστό παιδικού προγράμματος έφτανε το 7,7%. Η ΝΕΤ δεν διαθέτει καθόλου παιδικό πρόγραμμα, ενώ στην ΕΤ3 φτάνει μόλις το 0,8% του συνολικού του προγράμματος.

 

Με αυτά τα δεδομένα αντιλαμβάνεται καθένας ότι την τηλεοπτική σεζόν που διανύουμε, η κατάσταση θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο καθώς κανείς από τον χώρο των στελεχών των ιδιωτικών καναλιών δεν συζητά για τέτοιου τύπου παραγωγές (τέχνες, πολιτισμός, παιδικά) όταν αναζητούνται με κάθε τρόπο οικονομίες για να υπάρξει κάποιο νέο πρόγραμμα, ειδικά στο δεύτερο μισό της σεζόν.

 

Σταθερά ανοδικός παρέμεινε και το 2011-2012 ο τομέας των ειδήσεων και της ενημέρωσης, καθώς σχεδόν στο σύνολο των καναλιών παρατηρείται μικρή ή μεγαλύτερη άνοδος. Πιο ψηλά απ' όλους, όπως είναι αναμενόμενο, βρίσκονται ο ΣΚΑΪ με 71,6% (από 67,4% το 2010-2011) και η ΝΕΤ με 71,5% (από 67,1%).

 

Το μοναδικό κανάλι που εμφανίζει μείωση στον συγκεκριμένο τομέα είναι ο ALPHA με 28,5% από 45,2% στον οποίο εμφανίζεται αύξηση σε ελαφρά ψυχαγωγία (25,9% από 22,6%) και σε σειρές φτάνοντας το 33,7% από 22,5% (κυρίως ξένες και επαναλήψεις ελληνικών). Να σημειώσουμε ότι τα στοιχεία της Nielsen αφορούν πάντα το χρονικό διάστημα από 1η Σεπτεμβρίου έως 31 Αυγούστου κάθε τηλεοπτικής σεζόν.

 

[email protected]

 

Scroll to top