Αρνητικά στερεότυπα στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Της Χριστίνας Πάντζου
«Οι γυναίκες δεν θα έπρεπε να έχουν δικαιώματα», «να ψηφίζουν», «να εργάζονται». Ή «Οι γυναίκες πρέπει να ελέγχονται, να είναι πειθήνιες, να τις βάζουμε στη θέση τους».
Αυτά είναι μερικά από τα αποτελέσματα που βγάζει αυτόματα η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης του Διαδικτύου, η Google, συμπληρώνοντας με προτάσεις που μοιάζουν να έχουν ανασυρθεί από άλλες εποχές την απλή αναζήτηση στα αγγλικά «Οι γυναίκες είναι…» ή «Οι γυναίκες πρέπει…».
Αυτό ακριβώς καταγγέλλει η Οργάνωση Γυναικών των Ηνωμένων Εθνών με μια νέα εκστρατεία. Οι εικόνες που επέλεξε η οργάνωση είναι τέσσερις γυναίκες από διαφορετικές εθνότητες φιμωμένες, καθώς το στόμα τους είναι καλυμμένο από την μπάρα της μηχανής αναζήτησης με απαξιωτικές φράσεις διατυπωμένες εκατομμύρια φορές από τους χρήστες του κυβερνοχώρου.
Οσο για την Ελλάδα, χθεσινή αναζήτηση στο «Οι γυναίκες δεν…» έφερε ως δημοφιλέστερες προτάσεις τις «Οι γυναίκες δεν ξέρουν τι θέλουν», «δεν αγαπάνε», «δεν αξίζουν». Στο δε «Οι γυναίκες έχουν…» εμφανίστηκαν τα εντυπωσιακά «Οι γυναίκες έχουν όρχεις», «έχουν 12 όρχεις», «έχουν ξεφύγει» και «έχουν το πάνω χέρι». Αυτές οι… ορχιδέες που ανθίζουν και κατακλύζουν τον κυβερνοχώρο σήμαναν συναγερμό.
«Ηταν ψυχρολουσία να βρεθούμε μπροστά σε αυτά τα αποτελέσματα και αποφασίσαμε να αντιδράσουμε», λέει ο Κρίστοφερ Χαντ, καλλιτεχνικός διευθυντής της Memac Ogilvy & Mather Dubai, δημιουργού της καμπάνιας. Οι αναζητήσεις έγιναν σε διάφορες πόλεις του κόσμου στα αγγλικά, οι συγκεκριμένες προτάσεις καταγράφηκαν στις 3 Μαρτίου του 2013 και ήταν σχεδόν πανομοιότυπες: ξεκινούν από την αναπαραγωγή αρνητικών στερεοτύπων και φτάνουν ώς την απόλυτη άρνηση των δικαιωμάτων των γυναικών.
Οπως επισημαίνει η οργάνωση Γυναικών των Ηνωμένων Εθνών, «προβάλλοντας τα πραγματικά αποτελέσματα αναζήτησης στο Google, η καμπάνια απλώς επιβεβαιώνει ότι η ανισότητα φύλου και οι διακρίσεις είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Βασικός στόχος της καμπάνιας είναι να ανοίξει ένας παγκόσμιος διάλογος, στον οποίο μπορεί κανείς να συμμετάσχει στο Twitter: #womenshould».