ΙΤΑΛΙΑ – Η πώληση 151 πολυτελών κρατικών αυτοκινήτων μέσω eBay είναι μέσα στα πρώτα μέτρα που ανακοίνωσε ο Ρέντσι. Τα δύσκολα θα αρχίσουν όταν θα εξειδικευτούν οι περικοπές στις δαπάνες του Δημοσίου, για να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι ώστε να καλυφθεί η μείωση των φόρων για τους χαμηλόμισθους
Του Θεόδωρου Ανδρεάδη Συγγελλάκη
Ο Ματέο Ρέντσι το είχε αναγγείλει πριν από δέκα ημέρες, μαζί με τις πρώτες αναφορές στα μέτρα για τη μείωση φόρων και κρατήσεων υπέρ των χαμηλόμισθων. Τώρα, επανέρχεται στο θέμα με περισσότερες λεπτομέρειες: η κυβέρνηση της Ρώμης θα πουλήσει μέσω διαδικτύου, στον γνωστό ειδικευμένο ιστότοπο eΒay, εκατόν πενήντα ένα αυτοκίνητα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν έως τώρα από υπουργούς και ανώτατους κρατικούς ιθύνοντες. Κάθε εβδομάδα θα διατίθενται είκοσι πέντε αυτοκίνητα, τα οποία θα πωλούνται, τελικώς, σε όποιον ιδιώτη ή επιχείρηση κάνει την καλύτερη προσφορά.
Σύμφωνα με τη σχετική λίστα, συμπεριλαμβάνονται στην όλη αυτή «επιχείρηση διαφάνειας και μείωσης των δαπανών» και μια σειρά από Μαζεράτι, την αγορά των οποίων είχε αποφασίσει ο Ινιάσιο Λα Ρούσα, υπουργός Αμυνας των κυβερνήσεων Μπερλουσκόνι, όπως και των Τζάγκουαρ και BMW που είχαν διατεθεί στους επικεφαλής των σωφρονιστικών ιδρυμάτων της χώρας.
Ο Ρέντσι θέλει να δείξει, με τον τρόπο αυτό, ότι περιορίζει τα προνόμια της «κάστας των πολιτικών» και ότι έστω και αν ανέλαβε πρωθυπουργός, στην πραγματικότητα, παραμένει ένας απλός δήμαρχος σε άμεση επαφή με τους πολίτες.
Οι αντιδράσεις, βέβαια, δεν έλειψαν. Αρχίζοντας από τον κωμικό Μαουρίτσιο Κρότσα, ο οποίος, από την τηλεοπτική του εκπομπή του καναλιού La 7, κάθε εβδομάδα σατιρίζει όλα τα γνωστά ονόματα της ιταλικής πολιτικής.
Αντιδράσεις
«Στην Ιταλία, τα αυτοκίνητα στη διάθεση διευθυντικών στελεχών του Δημοσίου, μάνατζερ, πολιτικών και όποιων άλλων ξεπερνούν τις πενήντα οκτώ χιλιάδες. Λέτε με τα 151, που αποφάσισε να πουλήσει ο Ρέντσι, να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση;» διερωτήθηκε με νόημα ο Κρότσα.
Το δε κίνημα «Πέντε Αστέρων» καταγγέλλει ότι «στην πραγματικότητα η κυβέρνηση συνασπισμού ετοιμάζεται να αγοράσει 210 νέα αυτοκίνητα» και ζητά λεπτομερείς εξηγήσεις με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή. Το κίνημα του Γκρίλο αναφέρει, επίσης, ότι, βάσει απόφασης της κυβέρνησης Μόντι, οι νέες αγορές αυτοκινήτων πρέπει να «παγώσουν» μέχρι το τέλος του 2015, με ελάχιστες μόνον εξαιρέσεις. Τι συμβαίνει, λοιπόν; Εξοικονόμηση πόρων ή βελτίωση της μετακίνησης των «γνωστών προνομιούχων» του κρατικού μηχανισμού με νέα πιο εντυπωσιακά και γρήγορα μοντέλα αυτοκινήτων;
Πέρα από τη διαδικτυακή αυτή πώληση, πάντως, τα δύσκολα για τον Ρέντσι θα αρχίσουν όταν θα εξειδικευτούν οι περικοπές στις δαπάνες του Δημοσίου, για να μπορέσουν να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι ώστε να καλυφθεί η μείωση των φόρων για τους χαμηλόμισθους. Ο αρμόδιος επίτροπος, Κάρλο Κοταρέλι, έχει προτείνει αυστηρή μείωση των τοπικών γραφείων και στούντιο της κρατικής τηλεόρασης RAI, περιστολή των δημοσίων υπαλλήλων κατά 85.000, όπως και περικοπές στις συντάξεις αναπήρων πολέμου και για τις χήρες που λαμβάνουν της συντάξεις αποθανόντων στρατιωτών.
Επισήμως, ο Ιταλός πρωθυπουργός τονίζει ότι «πρόκειται για μη δεσμευτικές προτάσεις» και ότι «η κυβέρνηση θα αποφασίσει με πλήρη αυτονομία». Πότε όμως και ποιος θα αναλάβει τελικά το σχετικό πολιτικό κόστος;