Παντού στην Ευρώπη τα τρένα έχουν συγκεκριμένη ώρα αναχώρησης και άφιξης. Ο οδηγός δεν έκανε και τόσο του κεφαλιού του
Του Γιώργου Κουβίδη*
Στις 20.41 της Τετάρτης 24 Ιουλίου ο 52χρονος μηχανοδηγός Francisco Jοse Garzon Amo ήταν ο άνθρωπος που έμελλε να ανατρέψει την μέχρι τότε εικόνα για το Σαντιάγκο. Η ταχύτητα εισέβαλε κυριολεκτικά στην πόλη με την καθοδήγηση αυτού του ικανού πιονέρου, προσφέροντας μια αιματηρή πολύνεκρη τελετή με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες (που η αναπαραγωγή της κατέλαβε παγκόσμια τα μέσα ενημέρωσης) λες κι ο τόπος έπρεπε να πληρώσει αναδρομικά για την προσήλωσή του στη βραδύτητα.
Για τις ανάγκες του μεγάλου αυτού γεγονότος το γήπεδο της πόλης μετατράπηκε σε χώρο συγκέντρωσης πτωμάτων, τα ξενοδοχεία της πόλης γέμισαν από τους συγγενείς των θυμάτων, ενώ για πρώτη φορά στην ιστορία της ματαιώθηκε ο εορτασμός του Αγίου Ιακώβου.
Συγκλονισμένος ο Ισπανός πρωθυπουργός Ραχόι στάθηκε αδύνατο να γράψει δυο γραμμές και έτσι εξέδωσε ένα δελτίο Τύπου, στο οποίο ανατύπωσε μια παλιότερη ανακοίνωσή του όπου εξέφραζε την οδύνη του για τα θύματα σεισμού στην Κίνα…
Στη στροφή με 180
Οπως έγινε γνωστό από την πρώτη στιγμή, το τρένο μπήκε σε μια στροφή με ταχύτητα 180 km/h ενώ το όριο ήταν μόλις 80. Ο επιζήσας μηχανοδηγός, κατά τον Τύπο, παραδέχτηκε το γεγονός, ενώ στο παρελθόν του καταγράφονται με υπερηφάνεια και φωτογραφίες από τον ίδιο (μέσω της σελίδας του στο facebook) τρομακτικές υπερβάσεις των ορίων ταχύτητας.
Να σημειώσουμε βέβαια ότι η Ισπανία είναι η δεύτερη χώρα στον κόσμο (μετά την Κίνα) σε σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας. Και ότι όπως παντού στην Ευρώπη τα τρένα έχουν συγκεκριμένη ώρα αναχώρησης και άφιξης. Κατά συνέπεια ο οδηγός δεν έκανε και τόσο του κεφαλιού του.
Ο μηχανοδηγός κατάφερε όχι μόνο να ανατρέψει τη εικόνα της πόλης, αλλά και την πίστη πως ο σιδηρόδρομος και τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι ασφαλή (ή ασφαλέστερα). Από μια άλλη σκοπιά βέβαια απέδειξε το αυτονόητο: πως από μια ταχύτητα και πάνω κανένα μέσο δεν είναι ασφαλές. Πριν οι εμπειρογνώμονες προσέλθουν για να συσκοτίσουν τα πράγματα, θα προλάβουμε ίσως να αναρωτηθούμε ποια ανάγκη γεννά και επιβάλλει αυτές τις ταχύτητες;
Ο περήφανος για τις συστηματικές παραβιάσεις των ορίων ταχύτητας παραπέμπεται από την ισπανική Δικαιοσύνη για «ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή…». Για τη Δικαιοσύνη η υπέρβαση κατά 100 km/h του ορίου ταχύτητας, και μάλιστα από ένα επαγγελματία που μεταφέρει εκατοντάδες ανθρώπους, αποτελεί απλή αμέλεια. Το ξέραμε ότι έτσι είναι από την ελληνική δικαιοσύνη, με ανακούφιση μας το επιβεβαίωσε και η ισπανική.
Το δίκαιο της ταχύτητας, η ύπαρξη των μέσων υπερταχείας κυκλοφορίας δεν μπορεί και δεν πρέπει να τεθούν σε αμφισβήτηση. Σε παλιότερες εποχές τα ΜΜΕ θα μιλούσαν για τον σχιζοφρενή δολοφόνο με το τιμόνι, ενώ σήμερα μας εν(ξ)ημερώνουν για μηχανοδηγό «εθισμένο στην ταχύτητα», κατασκευάζοντας αφενός ένα νέο ελαφρυντικό (τι χρήσιμη ανακάλυψη για χιλιάδες δολοφονίες στον δρόμο) και ταυτόχρονα ένα ιδεολόγημα που θα νομιμοποιήσει όλη την υπάρχουσα κατάσταση την οποία υπηρετούν «οι εθισμένοι».
Ούτε τρελός ούτε εθισμένος
Ο Francisco Jοse Garzon Amo δεν είναι ούτε τρελός ούτε εθισμένος. Δεν είχε/έχει το ακαταλόγιστο. Είναι ένας πεπειραμένος μηχανοδηγός στις γραμμές ταχείας κυκλοφορίας των ισπανικών σιδηροδρόμων. Ετρεχε όπως έπρεπε για την εταιρεία και για τον ίδιο. Δοκίμαζε τις αντοχές του τρένου έχοντας πίστη στην ανωτερότητα της μηχανής και θαυμασμό στην ωραιότητα της ταχύτητας. Δεν ξέρουμε αν είχε διαβάσει Μαρινέτι, αλλά σίγουρα θα τον βοηθήσει στην απολογία του. Αυτό που έκανε στο Σαντιάγκο δεν ήταν τίποτα άλλο από μια συμβολή στην υγιεινή του κόσμου. Μια τέτοιου είδους υπεράσπιση ίσως αγγίξει και κάποιους «ευαίσθητους ανθρώπους» της ισπανικής Δικαιοσύνης, μια και ο Μαρινέτι δεν παρέμεινε απλά στον φουτουρισμό, αλλά εξελίχθηκε σε θεωρητικό του φασισμού και πιστό συνεργάτη του Μουσολίνι.
Στο μεταξύ θα κατασκευάζονται όλο και γρηγορότερα τρένα, θα παράγονται αυτοκίνητα με όλο και μεγαλύτερες τελικές ταχύτητες, οι επιταχύνσεις θα αποτελούν το κύριο πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στα καινούργια μοντέλα και πάντα όλο αυτό θα επιχειρηματολογείται πως γίνεται όχι για να τρέχουμε περισσότερο, αλλά για να αυξηθεί η ασφάλειά μας…
Οταν η τρέλα της ταχύτητας έχει κυριαρχήσει στον σύγχρονο κόσμο, το να υπάρχουν 1.300.000 νεκροί από τροχαία εγκλήματα στους δρόμους του κόσμου κάθε χρόνο θεωρείται φυσιολογικό. Και σαν να μην έφταναν αυτοί πρέπει να προστεθούν και τα θύματα των τρένων.
* Γιατρός, μέλος του συλλόγου «SOS τροχαία εγκλήματα»
Καρέ καρέ το δυστύχημα από την κάμερα ασφαλείας των ισπανικών σιδηροδρόμων
«Επιβεβαιώνουμε ότι η μεγαλοπρέπεια του κόσμου έχει εμπλουτιστεί με μια νέα ωραιότητα: την ωραιότητα της ταχύτητας. Ενα αγωνιστικό αυτοκίνητο του οποίου η εξάτμιση κοσμείται με μεγάλους σωλήνες, σαν ερπετά με εκρηκτική ανάσα – ένα βρυχώμενο αυτοκίνητο που καλπάζει μανιασμένο είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης. Θέλουμε να υμνήσουμε τον άντρα που κρατάει το τιμόνι, που εκσφενδονίζει το δόρυ του πνεύματος σε όλον τον πλανήτη, σ’ όλο το μήκος της τροχιάς του. Θα δοξολογήσουμε τον πόλεμο –τη μόνη υγιεινή του κόσμου–, τον μιλιταρισμό, τον πατριωτισμό, τη χειρονομία των αγγελιοφόρων της ελευθερίας που σπέρνουν τον όλεθρο, τις ωραίες ιδέες που γι’ αυτές αξίζει κανείς να πεθάνει, και την περιφρόνηση για τη γυναίκα».
Φ. Τ. Μαρινέτι, «Το μανιφέστο του Φουτουρισμού»,1909
…………………………………………………………………………………………………………………..
Η Ελλάδα τι σχέση έχει μ’ όλα αυτά;
Στις 10 Δεκεμβρίου 2010 η «Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης ΟΣΕ» (ΠΕΠΕ), σε ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ–ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ προς την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.» αναφέρει ανάμεσα στα άλλα:
«[…] έχετε την πρόθεση να προβείτε σε αύξηση του μέγιστου ορίου ταχύτητας των αμαξοστοιχιών στο τμήμα Κιάτο – Λιόσια από 115 km/h σε 160 km/h… χωρίς όμως προηγουμένως να έχετε φροντίσει να προβείτε στην ενεργοποίηση του συστήματος τηλεδιοίκησης (δηλαδή αυτόματης φωτοσήμανσης)… για την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και του επιβατικού κοινού.
Στην περίπτωση που επιτρέπονται υψηλές ταχύτητες, χρειάζεται απαραιτήτως και η εφαρμογή συστήματος αυτόματης πέδησης, εάν τυχόν παραβιασθούν τα συστήματα ασφαλείας, όπως και η εφαρμογή συστήματος ελέγχου παραβίασης ταχύτητας. Η αύξηση του μέγιστου ορίου ταχύτητας χωρίς τη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης δεν εξασφαλίζει την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και του επιβατικού κοινού. Με βάση τα παραπάνω, είμαστε υποχρεωμένοι από την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2010 που θα πραγματοποιηθεί η αύξηση του ορίου ταχύτητας για το τμήμα Κιάτο – Λιόσια, για λόγους ασφαλείας, να συστήσουμε στα μέλη μας να μην την εφαρμόσουν».
Η πάγια αδιαφορία για την ασφάλεια στις μετακινήσεις που επικρατεί στη χώρα και το πολιτικό κλίμα της περιόδου οδήγησαν στην ουσιαστική εξαφάνιση της καταγγελίας και τη συκοφάντηση αυτών που την έκαναν ως εκπροσώπων συντεχνιακών συμφερόντων.