art20

20/08/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΑ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ ΣΑΟΥΡΑ ΣΤΟ ΗΡΩΔΕΙΟ

Στο πάθος του φλαμένκο

Ο δημοφιλής Ισπανός σκηνοθέτης συνυπογράφει με τον Αντόνιο Γκάντες τη χορογραφία και την προσαρμογή του σεναρίου της «Κάρμεν», τριάντα χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Παρίσι, ενώ ο νεαρός βραβευμένος χορευτής Σέρτζιο Μπερνάλ δίνει ρεσιτάλ επιδεξιότητας στο «Μπολερό» του Ραβέλ.
      Pin It

Ο δημοφιλής Ισπανός σκηνοθέτης συνυπογράφει με τον Αντόνιο Γκάντες τη χορογραφία και την προσαρμογή του σεναρίου της «Κάρμεν», τριάντα χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Παρίσι, ενώ ο νεαρός βραβευμένος χορευτής Σέρτζιο Μπερνάλ δίνει ρεσιτάλ επιδεξιότητας στο «Μπολερό» του Ραβέλ

 

 

Της Εφης Μαρίνου

 

Δύο μεγάλα μουσικοχορευτικά έργα θα απολαύσουμε την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο. Την «Κάρμεν» του Μπιζέ από το συγκρότημα του σπουδαίου χορευτή, χορογράφου και πρώτου καλλιτεχνικού διευθυντή του BNE (Ballet Nacional de Espana) Αντόνιο Γκάντες και το «Μπολερό» του Ραβέλ με τον Ισπανό Σέρτζιο Μπερνάλ, βασικό χορευτή του Ballet Nacional de Espana, κάτοχο του βραβείου του Καλύτερου Νέου Χορευτή παγκοσμίως για το 2012. Μια παράσταση που σκηνοθετεί ο αειθαλής Κάρλος Σάουρα. Ο δημοφιλής Ισπανός σκηνοθέτης παρουσιάζει την «Κάρμεν» συνυπογράφοντας με τον Αντόνιο Γκάντες τη χορογραφία, τους φωτισμούς και την προσαρμογή του σεναρίου τριάντα χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Παρίσι. Η μεταφορά του έργου ως μουσική, χορευτική και θεατρική παράσταση συνέπεσε με τη στιγμή που ο Σάουρα ολοκλήρωνε την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνιστή τον Γκάντες, φιλμ που γνώρισε τεράστια επιτυχία. Μια παράσταση πρωτοπόρα για την εποχή της, με ενταγμένο σ' αυτήν το φλαμένκο, παραμελημένο ώς τότε χορό, που έκτοτε κυριάρχησε και εξελίχτηκε.

 

Ο κορυφαίος χορογράφος Αντόνιο Γκάντες ήταν αυτός που μπόλιασε τον λαϊκό ισπανικό χορό με το φλαμένκο – χόρευε ήδη από δέκα ετών. Δημιούργησε έναν σύγχρονο δυναμικό χορό με γνήσια παραδοσιακά αλλά και πολιτικά χαρακτηριστικά. Οι χορογραφίες του αποτελούσαν καλλιτεχνική απάντηση διαμαρτυρίας στα χρόνια του τυραννικού καθεστώτος του Φράνκο. Πολιτικοποιημένος -οπαδός του Ισπανικού Κομμουνιστικού Κόμματος της Ντολόρες Ιμπαρούρι-, έλεγε για τον χορό του: «Είναι μια προσπάθεια να μη γονατίσω».

 

Η πρώτη του έμπνευση ήρθε από τον σπουδαίο Ανδαλουσιανό ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. To 1961 εγκατέλειψε το συγκρότημα της Πιλάρ Λόπεζ και πήγε στην Ιταλία όπου εργάστηκε ως χορευτής και χορογράφος στο Θέατρο της Οπερας της Ρώμης, στο Φεστιβάλ του Σπολέτο και στη Σκάλα του Μιλάνου.

 

Το 1974 έκανε την πρεμιέρα του «Ματωμένου Γάμου» γνωρίζοντας διεθνή αποδοχή και καταξίωση. Αργότερα συνεργάστηκε με τη σπουδαία Αλίσια Αλόνσο και το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας για τρία χρόνια. Το 1978 περιόδευσε στις ΗΠΑ χορεύοντας τον Ιλαρίωνα στη «Ζιζέλ». Το 1981 συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Κάρλος Σάουρα και κινηματογράφησαν τον «Ματωμένο Γάμο», για να ακολουθήσει η «Κάρμεν» το 1983. To 1994 έκανε πρεμιέρα του έργου «Φουέντε Οβεχούν» στη Γενεύη. Πέθανε το 2004 έχοντας αναγνωριστεί ως μεγάλη διεθνής προσωπικότητα του χορού και της χορογραφίας.

 

Λίγο πριν πεθάνει ο Γκάντες δημιούργησε το ίδρυμα με το όνομά του και σκοπό τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας του, τη διαφύλαξη του έργου του, καθώς επίσης και την προώθηση του φλαμένκο και του ισπανικού χορού γενικότερα.

 

Σήμερα το συγκρότημά του, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Στέλα Αραούζο, η οποία χόρεψε πολλά χρόνια μαζί του μετά την Κριστίνα Ογιος, έχει πολλά από τα παλαιά μέλη που συνεργάστηκαν με τον Γκάντες αλλά και νέους, ταλαντούχους καλλιτέχνες. Ο ίδιος ο Γκάντες περιέγραφε την ομάδα του, κυρίως, ως ανθρώπινη: «Δεν πρόκειται για χορευτές που εκπροσωπούν ανθρώπους, αλλά για ανθρώπους που χορεύουν. Ανθρωποι χοντροί, λεπτοί, ψηλοί, κοντοί, με μεγάλα στήθη ή χωρίς στήθη. Ο χορός είναι πέραν των βημάτων και της χορογραφίας. Κινείται ανάμεσα σ' αυτά τα δύο».

 

Κατά τον Γκάντες, η Κάρμεν είναι μια παρεξηγημένη προσωπικότητα. Εκείνος πιστεύει ότι η ηρωίδα δεν υπήρξε ποτέ ούτε σατανική γυναίκα ούτε δολοφόνος των ανδρών, αλλά μια τίμια, ειλικρινής και ελεύθερη γυναίκα. Οταν αγαπούσε το έλεγε και όταν έπαυε να αγαπά το ομολογούσε επίσης ελεύθερα και με θάρρος.

 

Μετά την «Κάρμεν» έχει σειρά το «Μπολερό» στη σκηνή του Ηρωδείου. Ο βραβευμένος (βραβείο Positano) Σέρτζιο Μπερνάλ θεωρείται ο Νουρέγιεφ του ισπανικού χορού. Βραβευμένος ως ο καλύτερος νέος χορευτής του κόσμου για το 2012, θα δώσει ένα ρεσιτάλ επιδεξιότητας και ισπανικού πάθους συνοδευόμενος από τη μουσική του «Μπολερό» και σε χορογραφία του P. Pozo. Το έργο ήταν γραμμένο για μπαλέτο το 1928, κατόπιν παραγγελίας της Ρωσίδας μπαλαρίνας Ιντα Ρουμπινστάιν, αλλά έγινε γνωστό από τις ορχηστρικές του εκτελέσεις.

 

[email protected]

 

 

INFO: Ωδείο Ηρώδου Αττικού: «Κάρμεν» του Ζορζ Μπιζέ και «Μπολερό» του Μορίς Ραβέλ από το Ballet Nacional de Espaηa ANTONIO GADES και τον Σέρτζιο Μπερνάλ. Σκηνοθεσία: Κάρλος Σάουρα. Προπώληση-Αγορά Εισιτηρίων: Καταστήματα Public. Ταμεία: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου). Τηλεφωνική αγορά: 210 7234567. 15 Σεπτεμβρίου, ώρα: 21:00

 

Scroll to top