13/01/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκάνδαλο στις ράγες

      Pin It

Λεφτά υπάρχουν! Ενώ το σιδηροδρομικό δίκτυο ετοιμάζεται να παραδοθεί σε ξένους «επενδυτές», η ΕΡΓΟΣΕ θα διαθέσει 400 εκατομμύρια ευρώ για να ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Αθήνα-Δομοκός

 

Της Χαράς Τζαναβάρα

 

Πρόσθετα κονδύλια 436 εκ. ευρώ ετοιμάζεται να διαθέσει η ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αθήνα-Δομοκός. Το έργο σέρνεται από χρόνια, όταν τελείωσαν με πολλές υπερβάσεις οι βασικές υποδομές και στη συνέχεια αφέθηκαν απροστάτευτες απέναντι στους κλέφτες. Αποτέλεσμα; Στη βασική διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη οι αμαξοστοιχίες ξεκινούν με ντιζελοκίνητες μηχανές και στον Δομοκό αλλάζουν για να συνεχίσουν με ηλεκτροκινούμενη!

 

Η πρώτη σύμβαση για τα 16 εκ. ευρώ στο τμήμα Αθήνα-Τιθορέα αναμένεται να υπογραφεί τον Μάρτιο και ήδη προετοιμάζεται το έδαφος, με διαρροές σύμφωνα με τις οποίες με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης ο ΟΣΕ θα εξοικοινομήσει από καύσιμα 18 εκ. ευρώ τον χρόνο. Είναι όμως άγνωστο αν θα ισχύσει, καθώς για την πλήρη ηλεκτροκίνηση είναι απαραίτητο και το κομμάτι Τιθορέα-Δομοκός, που δεν θα είναι έτοιμο πριν από το 2016.

 

Γεννά επίσης ερωτήματα το γεγονός ότι το έργο ξεμπλοκάρεται μετά έξι χρόνια και ενώ τον Μάιο προβλέπεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση τμημάτων του οργανισμού. Προφανώς θέλουν να τα δώσουν «νοικοκυρεμένα» στους επίδοξους επενδυτές, Ρώσους, Κινέζους, Γάλλους και Γερμανούς, που ξεναγεί κάθε τόσο η διοίκηση του οργανισμού.

 

Τα έργα στον βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας θα αποτελούσαν το πιο σύντομο ανέκδοτο, αν δεν κόστιζαν πανάκριβα στους φορολογούμενους. Οι περισσότερες εργολαβίες είχαν ξεκινήσει την περίοδο 2000-2 ως… ολυμπιακά έργα. Εχουν γίνει οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας, του Πεκίνου και του Λονδίνου, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα προλάβουν αυτούς του 2016 στο Ρίο της Βραζιλίας!

 

Η εικόνα των έργων, με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε η «Εφ.Συν», έχει ως εξής:

 

*ΑΘΗΝΑ-ΤΙΘΟΡΕΑ. Το τμήμα των 156 χλμ., με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση, παραδόθηκε το 2006, αλλά με πολλές ελλείψεις λόγω μεγάλων υπερβάσεων στον προϋπολογισμό. Γι΄ αυτό δεν έχει συνδεθεί με το σύστημα ηλεκτροδότησης, γεγονός που το καθιστά ευάλωτο σε κλοπές υλικού. Κατά καιρούς έχουν συλληφθεί σπείρες, κυρίως από την περιοχή της Λαμίας. Πρόκειται για την αμαρτωλή σύμβαση 700, που στο παρελθόν έχει απασχολήσει τις εισαγγελικές αρχές.

 

*ΤΙΘΟΡΕΑ-ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ-ΔΟΜΟΚΟΣ. Πρόκειται για νέα διαδρομή μήκους 106 χλμ. που ξεκίνησε το 1997 (!) και σέρνεται εδώ και μια 15ετία, κυρίως λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στις μεγάλες δίδυμες σήραγγες στο Καλλίδρομο, μήκους 9 χλμ. η καθεμία, και στην Οθρυ, 6 χλμ. η καθεμία, που ακόμη είναι στη φάση της κατασκευής και είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθούν.

 

Στο Καλλίδρομο η τελευταία σήραγγα αναμένεται να ολοκληρωθεί ώς το τέλος του μηνός, αλλά βρίσκεται σε εξέλιξη νέα εργολαβία ύψους 420 εκ. ευρώ που αναμένεται να υπογραφεί τον Μάιο. Επισήμως αφορά την τοποθέτηση των σιδηρογραμμών και την ηλεκτροκίνηση, αλλά είναι βέβαιο ότι θα καλύψει «τρύπες» στον αρχικό προϋπολογισμό των σηράγγων, που ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 700 εκ. ευρώ εξασφαλίστηκαν από το ΕΣΠΑ.

 

*ΣΚΑ-ΤΡΕΙΣ ΓΕΦΥΡΕΣ. Η τετραπλή γραμμή των 5 χλμ., από το νέο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) ώς τις Τρεις Γέφυρες ξεκίνησε το 2002, αλλά «σκόνταψε» σε προσφυγές στο ΣτΕ και καθυστερήσεις στις αρχαιολογικές ανασκαφές, που οδήγησαν σε αλλαγές και βεβαίως σε μεγάλες αυξήσεις στο κόστος.

 

Εκτός αρχικού σχεδιασμού προέκυψε υπογειοποίηση της γραμμής σε μήκος 1,8 χλμ. στην ευρύτερη περιοχή των Αγίων Αναργύρων. Διατέθηκαν 171 εκ. ευρώ από το Γ΄ ΚΠΣ, 95 από το ΕΣΠΑ, ενώ η εθνική συμμετοχή έφτασε τα 187 εκ. ευρώ, αφού κάλυψε και όλες τις υπερβάσεις τις οποίες -δικαίως- αρνείται να καταβάλει η Κομισιόν.

 

*ΤΡΕΙΣ ΓΕΦΥΡΕΣ-ΑΘΗΝΑ-ΠΕΙΡΑΙΑΣ. Το τμήμα των 13,5 χλμ. ξεκίνησε το 2000 και ακόμη βρίσκεται λίγο πάνω από το μηδέν! Είναι η περίφημη σύμβαση 994 που έχει υπογράψει ο ΟΣΕ και πριν από ένα χρόνο την παρέδωσε στην ΕΡΓΟΣΕ. Μετά από προσφυγές στο ΣτΕ, οι κάτοικοι πέτυχαν να γίνει υπογειοποίηση της γραμμής σε τέσσερα σημεία (Σεπόλια, Ρουφ, Πειραιάς). Εχει δοθεί συμπληρωματικό κονδύλι 16 εκ. ευρώ, πέρα από τα 200 εκ. του αρχικού προϋπολογισμού και η γραμμή υπολογίζεται να παραδοθεί στα τέλη του 2015, με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.

 

Scroll to top