20/07/14 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Σβήστε μας» απ’ το Δίκτυο;

Το δικαίωμα στη λήθη είναι μια μεγάλη κατάκτηση των πολιτών σε σχέση με το διαδίκτυο. Δεν πρόλαβε, όμως, καλά καλά να εφαρμοστεί και βρεθήκαμε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη.
      Pin It

ΒΑΛΙΑ ΚΑΙΜΑΚΗΓράφει η Βάλια Καϊμάκη

 

Η είδηση έφερε σεισμό στον κόσμο της τεχνολογίας. Περισσότεροι από 70.000 χρήστες ζήτησαν από την Google να διαγράψει από τα αποτελέσματα των αναζητήσεών της τους συνδέσμους (links) για πάνω από 276.000 ιστοσελίδες που τους αφορούν. Αφορμή ήταν η σχετική απόφαση που έβγαλε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης τον Μάιο, σύμφωνα με την οποία ο καθένας έχει δικαίωμα να απαιτήσει τη διαγραφή δεδομένων που είναι «απαρχαιωμένα, άσχετα ή ανακριβή», έτσι ώστε να «καθαρίσει» το online προφίλ του.

 

Από τις 30 Μαΐου, που ξεκίνησε η διαγραφή, έως τις 30 Ιουνίου οι σχετικές αιτήσεις προς την Google γίνονται με μέσο ρυθμό περίπου 1.000 την ημέρα και αφορούν κατά μέσο όρο 3,8 συνδέσμους ανά αίτηση χρήστη. Οι περισσότερες από αυτές έχουν γίνει στη Γαλλία (περίπου 14.100) και ακολουθούν η Γερμανία (12.700) και η Βρετανία (8.500). Παραμένει, όμως, ασαφές πόσες από τις περίπου 70.000 αιτήσεις διαγραφής έχουν ήδη ικανοποιηθεί.

 

Ωστόσο, το δημοκρατικό «δικαίωμα στη λήθη», όπως ονομάζεται, έχει και τη σκοτεινή πλευρά του. Οι οικονομικοί συντάκτες του BBC διαμαρτυρήθηκαν έντονα, επειδή άρθρο τους από το 2007, το οποίο αφορούσε τον πρώην πρόεδρο της επενδυτικής εταιρείας Merrill Lynch, Σταν Ο’Νιλ, «εξαφανίστηκε» από τη δημοφιλή μηχανή αναζήτησης. Κάτι ανάλογο έγινε με αρκετά άλλα άρθρα βρετανικών εφημερίδων, μεταξύ των οποίων η «Guardian», που ανέφερε ότι οι σύνδεσμοι για έξι παλαιότερα άρθρα της έχουν πλέον αφαιρεθεί. Η εφημερίδα ανέφερε ότι η Google δεν της έδωσε κάποια εξήγηση για την αφαίρεση ούτε τη δυνατότητα να αναιρέσει την εν λόγω απόφαση. Τα μέσα ενημέρωσης ενημερώνονται από την Google για την αφαίρεση, χωρίς όμως να γνωρίζουν την ταυτότητα του ατόμου που ζήτησε τη διαγραφή (τουλάχιστον όχι ακόμη). Βέβαια τα άρθρα δεν εξαφανίζονται από τις σελίδες των μέσων ενημέρωσης, απλώς, όπως γνωρίζουμε όσοι περνάμε στο δίκτυο τη ζωή μας, «εάν δεν σε ξέρει η Google, απλώς δεν υπάρχεις».

 

Τι θα γίνει λοιπόν από εδώ και μπρος; Εκεί που περιμέναμε να μπορούμε να προστατέψουμε τα προσωπικά μας δεδομένα ή να υπάρχει μια ασπίδα για τον κάθε τυχάρπαστο που γράφει σ’ ένα μπλογκ ό,τι του κατέβει για μας, το τόσο συζητημένο δικαίωμα στη λήθη μάς γυρίζει μπούμερανγκ.

 

Αναρωτιέμαι με ποιο δικαίωμα το «σβήσιμο» συμπεριλαμβάνει μέσα ενημέρωσης από τα οποία ο πολίτης μπορεί να προστατευτεί με μεγάλη άνεση. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην επιτύχει επανόρθωση εάν γραφτεί κάτι ψευδές ή ανακριβές. Και στις δημοκρατικές κοινωνίες αυτό γίνεται χωρίς να φτάσει καν στα δικαστήρια, τα σοβαρά μέσα ενημέρωσης που θέλουν να προστατέψουν τη φήμη τους και την εγκυρότητά τους είναι περισσότερο από πρόθυμα να διορθώσουν οποιοδήποτε λάθος. Και τι θα κάνουμε τώρα; Παλέψαμε, φωνάξαμε, διεκδικήσαμε και τι παίρνουμε ως αντάλλαγμα; Να «σβήνονται» δεσμοί προς το BBC και την «Guardian»; Αλίμονό μας!

 

Και πώς να διορθωθεί το κακό; Θα μπορούσε κάποιος κακοπροαίρετος να υποψιαστεί ότι η Google το κάνει επίτηδες. «Με υποχρεώνετε, κύριοι, να κάνω μια δουλειά που δεν είναι δική μου; Σβήνω κι εγώ ό,τι μου ζητούν για να μάθετε». Κι εδώ που τα λέμε, πώς να ρίξεις άδικο. Θα έπρεπε κάθε μηχανή αναζήτησης, η Google, η Yahoo, η Bing, να φτιάξει εξειδικευμένες ομάδες και να εξετάζει σοβαρά μία μία περίπτωση. Και με ποια κριτήρια ακριβώς;

 

Ωστόσο, στην Ευρώπη τουλάχιστον, το θέμα θα μπορούσε να λυθεί μέσα από τις ανεξάρτητες αρχές. Εκεί θα έπρεπε να απευθύνεται ο κάθε πολίτης που θεωρεί ότι όσα υπάρχουν στο δίκτυο γι’ αυτόν είναι αναληθή και εκεί οι εξειδικευμένοι νομικοί της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (για παράδειγμα) να εξετάζουν τα αιτήματα και να τα στέλνουν στις μηχανές αναζήτησης.

 

Να το κάνουμε γρήγορα όμως, ο χρόνος πιέζει… πήγαμε να λύσουμε ένα πρόβλημα και δημιουργήσαμε ένα άλλο μεγαλύτερο.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

e- ΕΡΕΥΝΑ

 

Περίπου ένας στους τρεις Ελληνες δηλώνει ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ στη ζωή του ηλεκτρονικό υπολογιστή (34,4%) ούτε το Διαδίκτυο (36,3%). Περισσότερες γυναίκες (40,8%) απ’ ό,τι άνδρες (35,9%) δεν έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει το Ιντερνετ. Αυτό, μεταξύ άλλων, αποκαλύπτει έρευνα του Παρατηρητηρίου για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. που διεξήχθη το 2013, σχετικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών από τους πολίτες.

 

Από την άλλη, το ποσοστό των πολιτών της χώρας που χρησιμοποιούν τακτικά το Ιντερνετ αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό, με αποτέλεσμα το 81% των χρηστών να το χρησιμοποιεί σχεδόν καθημερινά. Ο προσωπικός υπολογιστής παραμένει η πιο δημοφιλής συσκευή πρόσβασης στο Διαδίκτυο (91,5% των χρηστών), ενώ χάρη στην τεχνολογία 3G και στα «έξυπνα κινητά» αυξάνεται σημαντικά πλέον και η πρόσβαση μέσω κινητών συσκευών (18,7%).

 

Από την έρευνα διαπιστώνεται ότι διαρκώς αυξάνεται στην Ελλάδα το ποσοστό των ατόμων που αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες για ιδιωτική χρήση μέσω του Διαδικτύου, με δημοφιλέστερες κατηγορίες προϊόντων τα είδη ένδυσης και υπόδησης και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Οι Ελληνες, ακολουθώντας την τάση και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών, προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριους πωλητές και παρακινούνται κυρίως από τις δυνητικά χαμηλότερες τιμές. Πραγματοποιούν μία έως πέντε ηλεκτρονικές αγορές ανά τρίμηνο και δαπανούν έως και 500 ευρώ συνολικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

 

Το 61,5% δηλώνουν ότι έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το σπίτι τους και το 37,5% όχι. Από άποψη ηλικιακών ομάδων, περίπου τρία στα τέσσερα άτομα ηλικίας 66 έως 74 ετών (73,4%) λένε ότι δεν έχουν οικιακή πρόσβαση στο Διαδίκτυο, καθώς επίσης το 57,3% των ατόμων 55-65 ετών, ενώ το μικρότερο ποσοστό μη πρόσβασης αφορά τους νέους 16-25 ετών (18,4%). Μεταξύ των χρηστών του Ιντερνετ, το 81% το χρησιμοποιούν κάθε μέρα ή σχεδόν κάθε μέρα και το 14% μερικές φορές την εβδομάδα.

 

Η απόκτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες (76,7%), το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (74,6%), η ανάγνωση ηλεκτρονικών περιοδικών και εφημερίδων (70,5%), η ψυχαγωγία (παιχνίδια-φωτογραφίες-μουσική-ταινίες – 63,9%) και η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook (51,4%) είναι οι πέντε κυριότερες ηλεκτρονικές δραστηριότητες των χρηστών.

 

Στη μεγάλη τους πλειονότητα οι πολίτες πιστεύουν ότι χάρη στη διαδικτυακή πρόσβαση βελτιώνονται οι συναλλαγές τους με το Δημόσιο (90%) και αποκτούν μεγαλύτερη συμμετοχή στα κοινά (88%). Αναφορικά με την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, το 60% δηλώνουν ότι έχουν αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα, ενώ το 40% όχι.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

e-ΕΙΔΗΣΕΙΣ

 

*H Dropbox ανακοίνωσε τη νέα έκδοση 2.10 της εφαρμογής συγχρονισμού αρχείων, η οποία προσφέρει υψηλότερες ταχύτητες για τον συγχρονισμό αρχείων πολλών MegaBytes. Η νέα έκδοση ενσωματώνει την τεχνολογία Streaming Sync, που μειώνει τον χρόνο συγχρονισμού σε αρχεία όλων των μεγεθών, αλλά κυρίως σε αυτά με μέγεθος 500MB και άνω. Στη νέα έκδοση υπάρχει δυνατότητα scroll στις ενημερώσεις από τα εικονίδια στην taskbar, ενώ πριν οι χρήστες μπορούσαν να δουν μόνο τις τρεις τελευταίες. Μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν τη νέα έκδοση του Dropbox https://www.dropbox.com/downloading

 

*Σύμφωνα με έρευνα της NPD Display Search, οι πωλήσεις των tablets με διαστάσεις οθόνης από 7 μέχρι 7,9 ίντσες θα αρχίσουν να μειώνονται αισθητά λόγω του ανταγωνισμού από τα smartphones με μεγάλη οθόνη. Οι περισσότερες «ναυαρχίδες» των εταιρειών είναι smartphones με οθόνες μεγαλύτερες των 5 ιντσών, ενώ, όπως όλα δείχνουν, τον ίδιο δρόμο θα ακολουθήσει και η Apple με το iPhone 6. Οσον αφορά τις μετρήσεις, τα μικρά tablets από το 58% της συνολικής αγοράς το 2012, αναμένεται να πέσουν κάτω από το 50% μέχρι το 2016. Ηδη οι εταιρείες δίνουν έμφαση σε tablets με οθόνη από 8 έως 10,9 ίντσες, ενώ η Samsung ανέφερε ότι τα smartphones 5 και 6 ιντσών αντικατέστησαν τη ζήτηση για tablets 7 και 8 ιντσών.

 

[email protected]

 

Scroll to top