Pin It

Μελέτη του IOBE 

 

Της Χριστίνας Παπασταθοπούλου

 

Ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά κατέχει η ελληνική ναυτιλία. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από 4.065 φορτηγά πλοία, εκ των οποίων τα 3.760 είναι ποντοπόρα. Ο ελληνόκτητος στόλος σε χωρητικότητα ηγείται της παγκόσμιας ναυτικής αγοράς με 184 εκατ. τόνους, ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται η Ιαπωνία.

 

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες βρέθηκαν και το 2011 στην κορυφή των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων παγκοσμίως, επενδύοντας κεφάλαια της τάξης των 13 δισ. δολαρίων, με ιδιαίτερη προτίμηση σε πλοία ξηρού φορτίου.

 

Εν τούτοις η ποντοπόρος ναυτιλία απολαμβάνει ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Στην Ελλάδα ισχύει το καθεστώς φορολόγησης της χωρητικότητας των πλοίων (tonnage tax) βάσει του οποίου θεσπίζεται ένας συγκεκριμένος φορολογικός συντελεστής ανά τόνο(ρυθμιζόμενος με βάση τις κλίμακες χωρητικότητας και την ηλικία του πλοίου), ενώ τα εταιρικά κέρδη απαλλάσσονται από φορολόγηση.

 

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα: ένα πλοίο χωρητικότητας 20.000 τόνων, ηλικίας 5 ετών, το οποίο λειτουργεί όλο τον χρόνο, πληρώνει συνολικό ετήσιο φόρο 12.000 ευρώ.

 

Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται σε μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) με θέμα την αξιολόγηση της συνεισφοράς της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και τη δυνητική συμβολή της στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση.

 

Οπως αναφέρεται στη μελέτη, παρόμοια ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση παρατηρείται σε όλα τα κράτη με αναπτυγμένη ποντοπόρο ναυτιλία και δη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ότι παρά τις ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις για την ποντοπόρο ναυτιλία, η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας για την Ελλάδα είναι πολύ σημαντική, καθώς, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, ανέρχεται σε 13 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία και 192.000 θέσεις εργασίας.

 

Ακόμα μεγαλύτερα εκτιμώνται, σύμφωνα με τη μελέτη, τα δυνητικά οφέλη που μπορεί ν' αποκομίσει η ελληνική οικονομία στην υποθετική περίπτωση προσέλκυσης περισσότερων δραστηριοτήτων διαχείρισης της ποντοπόρου ναυτιλίας ακόμα και από ξένες ναυτιλιακές εταιρείες σε ελληνικό έδαφος.

 

Η συνολική προστιθέμενη αξία που δυνητικά μπορεί να δημιουργήσει ο κλάδος ξεπερνά τα 25,9 δισ., ενώ η δυνητική απασχόληση τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία όσο και στους κλάδους που εμπλέκονται εμμέσως ξεπερνά τις 550 χιλ. θέσεις εργασίας.

 

[email protected]

Scroll to top